När du beställer en vara eller tjänst i en nätbutik utanför Finlands gränser eller beställer på annat sätt i webbmiljön, ska försäljaren eller tjänsteleverantören på förhand informera dig om frågor som är viktiga för ditt köpbeslut. Var särskilt uppmärksam på det land där säljaren är belägen, varifrån produkterna levereras, om det är möjligt att avboka och returnera varorna avgiftsfritt samt på avtalstypen – är det fråga om en engångsbeställning eller ett fortlöpande avtal?
Viktig information som ska ges på förhand:
säljarens namn, geografiska adress och hemland samt telefonnummer och e-postadress
adress dit du kan skicka reklamationen om adressen är en annan än säljarens geografiska adress
huvudegenskaper hos den produkt som erbjuds på webbplatsen
produktens eller tjänstens pris inklusive skatt. Om priset på grund av varans eller tjänstens karaktär inte kan fastställas på förhand ska prissättningsprinciperna förklaras
uppgift om 14 dagars ångerrätt
ångerblankett för köpet
uppgift om ångerrätt saknas
information om att konsumenten bör ansvara för returneringskostnaderna om han eller hon vill häva avtalet.
uppgift om lagstadgat ansvar för felaktiga varor (längden varierar från land till land)
avtalets giltighetstid och uppgift om det gäller tills vidare
vad gäller avtal som gäller tills vidare uppgift om hur avtalet kan avslutas
om avtalet förnyas automatiskt uppgift om hur det kan avbrytas
uppgift om möjligheten att föra tvister om avtalet till ett opartiskt organ för avgörande av tvister utan domstolsprocess, om det finns ett sådant.