Var försiktig på nätet

På den här sidan finns information om typiska problem inom näthandeln. Genom att vara noggrann kan man dock undvika otrevliga överraskningar. Följ också vår webbplats där vi berättar om aktuella fenomen och varnar för otillförlitliga försäljare.

Tjänster som verkar gratis

När man surfar på nätet är det skäl att vara noggrann, eftersom skenet kan bedra och allt inte är som det ser ut. Många konsumenter har efter att ha sett reklamen beställt till exempel prisuppskattningar av sin bil på nätet enligt uppfattningen att tjänsten är gratis. Senare har konsumenten fått en faktura på användningen av tjänsten. Webbplatser som erbjuder tjänster av det här slaget har ofta utformats så att man inte lätt märker att prisuppskattningen är avgiftsbelagd. Även om tjänsten verkar gratis är det viktigt att läsa avtalsvillkoren noggrant innan man gör beställningen.

Beställningsfällor

Gratis varuprover

Att en beställning av gratis varuprover eller provförpackning leder till ett längre avtal är ett fenomen som förekommer i alla nordiska länder och runt om i Europa. I allmänhet får konsumenten ett reklammeddelande i sin e-post eller stöter på en reklamsida på Facebook. Det leder till att man gör en beställning och ger sina kortuppgifter utan att fundera på saken Men det är viktigt att först se efter vad man förbinder sig till. Före beställningen ska du läsa avtalsvillkoren. Det lönar sig att utreda säljarens bakgrund till exempel med hjälp av sökmotorer.

Produkttestning och webbenkäter

Webbplatser som erbjuder produkttestning ger intrycket att de erbjuder välkomstgåvor och priser. Reklamen för enkäterna ger intrycket att varje deltagare får önskad produkt genom att svara på frågor och betala ett belopp på några euro, men det stämmer inte. Deltagandet förutsätter också att man blir medlem i en tjänst som fortsätter som avgiftsbelagd om man inte säger upp den under en viss tid.

Säljaren levererar inte varan

Den värsta överraskningen när man handlat på nätet är om säljaren inte skickar beställda och betalda varor. Det är bra att kontrollera nätbutikens tillförlitlighet före beställningen. För det första lönar det sig att undersöka vilka uppgifter säljaren berättar om sig själv på nätbutikens webbplats. Om informationen är knapp och säljaren till exempel inte uppger något annat som kontaktinformation än e-post, lönar det sig att genast byta affär. Det lönar sig också att utreda försäljarens bakgrund genom att googla: ofta berättar andra köpare om sina dåliga erfarenheter i diskussionsforum. Att betala ett köp i förväg är alltid en risk och därför lönar det sig att fästa uppmärksamhet vid hur man betalar ett nätköp.

Mer information om betalningen

Förfalskningar

Hittade du märkeskläder i en nätbutik till en bråkdel av det normala priset? Det är sannolikt förfalskningar. I sådana här fall ligger nätbutiken sällan i EU, utan i Asien någonstans, och köparen måste även betala tullavgifter till sin överraskning.  Bekanta dig med tips för hur du identifierar förfalskningar.

Läs mer på Konkurrens- och konsumentverkets sida om bedrägerier