Evästeiden käyttö Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla

Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla käytetään evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttöä koskevien tilastojen keräämiseksi. Lue lisää evästeiden käytöstä

Lentomatkat

Lentomatkustajan oikeudet

Näiltä sivuilta saat toimintaohjeita muun muassa lentojen peruutus- ja viivästystilanteisiin, kun kyseessä on ulkomainen lentoyhtiö. Lisäksi kerromme liikuntarajoitteisten matkustajien oikeuksista ja siitä, miten menetellä matkatavaroihin liittyvissä ongelmissa. Valitusohjeet-kohdasta löydät neuvoja reklamaation tekoon lentoyhtiölle.

EY:n asetuksen mukaiset lentomatkustajan oikeudet koskevat sekä omatoimisesti varattuja reittilentoja että lentoja, jotka ovat osa valmismatkaa. Valmismatkalainsäädännön nojalla sinulla saattaa myös olla mahdollisuus vaatia matkanjärjestäjältä hinnanalennusta viivästyksen johdosta.

Tutustu myös lentomatkustajien oikeuksiin EU:ssa.

Kun varaat lennot

Kun varaat lentoja, huomioithan seuraavat asiat:

  • Lennoissa ei ole lähtökohtaisesti peruutusoikeutta. Tarkista siis lentosi ehdot - yleensä mitä kalliimpi hinta, sen paremmat ehdot esimerkiksi peruutukseen
  • Ole tarkkana, että päivämäärät ja nimet ovat oikein. Jos esimerkiksi nimen kirjoittaa väärin, sen saa usein korjattua vain lisämaksusta – jos edes siten.
  • Jos otat peruutusvakuutuksen, tarkista myös sen ehdot. Usein se takaa vain peruutuksen esimerkiksi sairastapauksessa.
  • Maksu kannattaa tehdä aina luottokortilla, jos se vain on mahdollista.
  • Tarkista, lentääkö sama lentoyhtiö sekä meno- että paluulennon? Tarkista ehdot: mikäli esimerkiksi menolento peruuntuu, niin peruuntuuko tällaisessa tilanteessa samalla myös paluulento?
  • Jos lennolla on välilasku, tarkista onko jokainen lennonväli oma sopimuksensa - näin on joskus esimerkiksi halpalentoyhtiöillä. Tämä vaikuttaa esimerkiksi lennon peruuntumiseen – muut osat eivät peruunnu automaattisesti, jokainen väli on oma sopimuksensa.
  • Jos kesken tilauksen tulee virheilmoitus, ota siitä kuvakaappaus esimerkiksi ruuduntallennuksena tai puhelimen kameralla. Älä tilaa uusia lentoja, ennen kuin selviää, menikö tilaus kuitenkin läpi. Tarkista lähtikö maksu ja saitko tilausvahvistuksen. Ota yhteys lentojen välittäjään ennen uusien lentojen tilaamista. Hyvin usein tilaus on virheilmoituksesta huolimatta onnistunut ja vahvistus saapuu.  
  • Lipun hintaan ei välttämättä sisälly matkatavara eli varatessa on syytä tarkastaa, tuleeko ruumaan menevästä laukusta lisämaksu.
Päivitetty 18.3.2014 Tulosta

Lentoyhtiöiden yhteystiedot

ECC Net: Travel App 2015

ECC-Net: Travel App

Mobiilisovellus auttaa sinua ratkaisemaan ongelmatilanteet jo matkoilla!

QR-koodi:

QR latauskoodi

Sovelluskaupat: