Lennon varaaminen

Lue tämä lista läpi ennen lentojen varaamista.

Lentojen hinta ja maksaminen

  • Hinnat vaihtelevat esimerkiksi varausajankohdan ja lipputyypin mukaan eli samalle lennolle myydään eri hintaisia lentoja.
  • Lennoissa ei ole lähtökohtaisesti peruutusoikeutta. Tarkista siis lentosi ehdot ennen ostoa. Korona-aikana moni lentoyhtiö on ottanut käyttöön joustavampia lipputyyppejä.
  • Ole tarkkana, että päivämäärät ja nimet ovat oikein. Jos esimerkiksi nimen kirjoittaa väärin, sen saa usein korjattua vain lisämaksusta – jos edes siten.
  • Jos otat peruutusvakuutuksen, tarkista myös sen ehdot. Usein se takaa peruutuksen vain esimerkiksi sairastapauksessa.
  • Maksu kannattaa tehdä aina luottokortilla, jos se vain on mahdollista. Luottokortilla maksaessasi voit ongelmatilanteissa vaatia maksunpalautusta kuluttajansuojalain 7 luvun 39 §:n nojalla luottokorttiyhtiöltä.

Mahdolliset vaihdot ja välilaskut

  • Tarkista, lentääkö sama lentoyhtiö sekä meno- että paluulennon? Tarkista ehdot: mikäli esimerkiksi menolento peruuntuu, niin peruuntuuko tällaisessa tilanteessa samalla myös paluulento? Niin sanottu no show -ehto määrittää, että liput on käytettävä tietyssä järjestyksessä eli jos et ilmaannu menolennolle, paluulento perutaan automaattisesti.
  • Jos lennolla on välilasku, tarkista onko jokainen lennonväli oma sopimuksensa – näin on joskus esimerkiksi halpalentoyhtiöillä. Tämä vaikuttaa esimerkiksi lennon peruuntumiseen – muut osat eivät peruunnu automaattisesti, jokainen väli on oma sopimuksensa.
  • Kun varaat vaihdolliset lennot, varmista, että vaihtoaika on riittävän pitkä. Lentokenttien sivuilla ilmoitetaan heidän mukaansa riittävä vaihtoaika eri lennoille, mutta suosittelemme aina vähän pidempää vaihtoaikaa, jotta ongelmilta vältyttäisiin. Isot kentät voivat olla uudelle kävijälle sekavia ja usein terminaalia joutuu vaihtamaan bussilla. Lentoyhtiö ei ole velvollinen uudelleenreitittämään matkustajaa, jos myöhästyminen riippuu matkustajasta itsestään. Jos kyseessä on mannerten välisen lennon vaihto, suosittelemme erityisesti silloin varaamaan pidemmän vaihtovälin.

Virheilmoitus

  • Jos kesken tilauksen tulee virheilmoitus, ota siitä kuvakaappaus esimerkiksi ruuduntallennuksena tai puhelimen kameralla. Älä tilaa uusia lentoja, ennen kuin selviää, menikö tilaus kuitenkin läpi. Tarkista lähtikö maksu ja saitko tilausvahvistuksen. Ota yhteys lentojen välittäjään ennen uusien lentojen tilaamista. Hyvin usein tilaus on virheilmoituksesta huolimatta onnistunut ja vahvistus saapuu.

Matkatavarat, sukset ja lemmikit

  • Lipun hintaan ei välttämättä sisälly matkatavara eli varatessa on syytä tarkastaa, tuleeko ruumaan menevästä laukusta lisämaksu. Jos aiot ottaa matkalle mukaan esimerkiksi lastenvaunut tai sukset, tarkista myös mitä lentoyhtiö ohjeistaa näistä tai muista erikoisemman muotoisista matkatavaroista ja urheiluvälineistä. Lähtöhetkellä ruuman suksikiintiöt voivat olla jo täynnä, eivätkä suksesi mahdu välttämättä mukaan ilman etukäteisvarausta.
  • Myös lentoyhtiöiden käytännöt lemmikkien ottamisesta mukaan lennolle vaihtelevat ja niihin on syytä tutustua ennen lippujen ostamista.

Operoiva lentoyhtiö

  • Joissakin tapauksissa lennon operoiva lehtoyhtiö (lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja) ei ole sama yhtiö, jolta ostit lentolippusi.
  • Ongelmatilanteessa käännytään pääsääntöisesti lennon operoineen lentoyhtiön puoleen.