Tietoa Euroopan kuluttajakeskuksesta

Euroopan kuluttajakeskus tarjoaa tietoa maiden rajat ylittävän kaupan kuluttajakysymyksiin, kun teet ostoksia tai tilaat palveluja Suomen ulkopuolelta muista EU-maista, Norjasta, Islannista ja Isosta-Britanniasta. Kerromme oikeuksistasi kuluttajana ja autamme ongelmatilanteissa, jotka liittyvät esimerkiksi verkko-ostamiseen tai matkustamiseen. 

Kerromme ajankohtaisista maiden rajat ylittävän kaupan aiheista, tuotamme toimintaohjeita eri tilanteisiin ja tarvittaessa myös varoitamme erilaisista verkko-ostamiseen liittyvistä sudenkuopista ja epäilyttävistä ilmiöistä.

Neuvomme sinua tuotteiden tilaamista, maksamista ja palauttamista koskevissa asioissa ja muissa kaupankäynnin ongelmatilanteissa.

Lisäksi autamme sinua löytämään sovintoratkaisun yksittäisessä rajat ylittävän kaupan riidan asteelle edenneessä asiassa, jota et ole saanut itse selvitettyä kyseisen elinkeinoharjoittajan/yrityksen kanssa. Sovitteluapua tarjoamme tapauksissa, joissa yritys, jonka kanssa sinulla on ongelma, sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa ja Isossa-Britanniassa. EU:n ulkopuolisten yritysten kohdalla meillä ei ole toimivaltaa sovitella riitoja.

Palvelumme kuluttajille on maksutonta. Toimimme sovittelussa yhteistyössä Euroopan kuluttajakeskusten verkoston (ECC-Net) kanssa.

Kotimaisten yritysten kohdalla saat neuvontaa ja sovitteluapua KKV:n kuluttajaneuvonnasta.

Olemme Suomessa osa KKV:tä

Suomessa Euroopan kuluttajakeskus on osa Kilpailu- ja kuluttajavirastoa (KKV). KKV:n sisällä kuulumme Neuvontapalvelut-yksikköön ja teemme yhteistyötä kuluttaja-asiamiehen ja kansallisen kuluttajaneuvonnan kanssa.

Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen tiimissä työskentelee seitsemän henkilöä. Toimintaamme Suomessa rahoittavat Kilpailu- ja kuluttajavirasto (Suomen valtio) ja Euroopan komissio.