Flygbolaget i konkurs

Om du ännu inte är på resa:

  • Om du har betalat flygningarna med kreditkort kan du kräva tillbaka flygbiljettens pris från ditt kreditbolag.
  • Om du har betalat flygningarna med bankkort, kontrollera med din bank om den återbetalar biljettpriset med stöd av avtalsvillkoren.
  • Om du har köpt en paketresa, det vill säga en kombination av flyg och hotell, kontakta den aktör som sålt resan, till exempel resebyrån, och be den returnera dina pengar.
  • Om du vill delta i konkursbevakningen följer du informationen på flygbolagets webbplats, där du får information om konkursboförvaltaren och konkursförfarandet. Följ anvisningarna. Tyvärr är kunder som köpt flygbiljetter bland de sista i indrivningsordningen och oftast räcker medlen inte längre till för alla skulder om bolaget går i konkurs. Det lönar sig att komma ihåg att bevakningen av konkursfordringar ofta är avgiftsbelagd och att konkursförfarandena till och med pågår i flera år.

Om du redan på resa:

  • Om dina flyg inte är en del av en paketresa ska du noga följa flygbolagets kommunikation. I en konkurs måste du själv köpa ett ersättande flyg, eftersom flygbolaget i allmänhet inte kan ordna det eller annan hjälp.
  • Om du har betalat ett avbokat flyg med kreditkort kan du kräva priset för det oanvända flyget från ditt kreditbolag. Om betalningen har gjorts med bankkort lönar det sig att kontrollera hos banken om återbäringen kan fås med stöd av avtalsvillkoren.
  • Om du har beställt en paketresa från en resebyrå, till exempel ett flyg och en kombination av hotell, kontakta guiden eller resebyrån. Researrangören hjälper till med att ordna returtransport.