Evästeiden käyttö Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla

Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla käytetään evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttöä koskevien tilastojen keräämiseksi. Lue lisää evästeiden käytöstä

Verkko-ostaminen

Onko olemassa ”mustaa listaa” epäluotettavista ulkomaisista verkkokaupoista?

Luotettavaa, kattavaa ja ajantasaista mustaa listaa verkkokauppiaista ei ole mahdollista ylläpitää. Verkkokaupan luotettavuutta voi kuitenkin arvioida itse. Kiinnitä huomiota siihen, mitä tietoja yritys itsestään antaa. Jos myyjä ei kerro selkeästi yhteystietojaan, on parempi jättää tilaus tekemättä. Ellet löydä kattavaa ja selkeää tietoa tuotteista, hinnoista, toimitusajasta, mahdollisesta takuusta ja peruutusoikeudesta, on todennäköistä, ettei kaupankäynti suju ongelmitta. Kiinnitä erityisesti huomiota maksutapaan. Tärkeää on, että tuotteen voi maksaa muutenkin kuin vain pankkisiirrolla. Hyvä tapa selvittää myyjän luotettavuutta on myös katsoa esimerkiksi Googlesta ja internetin keskustelupalstoilta muiden kokemuksia kyseisestä yrityksestä. Lisää aiheesta uutiskirjeemme jutussa 10 vinkkiä turvalliseen verkko-ostamiseen.

Tilasin taulutelevision ja kaiuttimet saksalaisesta verkkokaupasta 3 viikkoa sitten. Maksoin tuotteet etukäteen, mutta en ole vieläkään saanut niitä. Mitä teen?

Jos olet sopinut myyjän kanssa tietystä toimitusajasta, myyjän pitäisi toimittaa tavarat sen mukaisesti. Jos näin ei tapahdu, voit antaa myyjälle kohtuullisen lisäajan. Ellet saa tavaraa lisäajankaan kuluessa, voit vaatia kauppaa purettavaksi ja maksamaasi summaa palautettavaksi. Jos toimitusajasta ei ole sovittu mitään, myyjän on toimitettava tavarat viimeistään 30 päivän kuluttua tilauksesi jättämisestä. 

Verkkokauppa, josta olen tilannut vaatteita, on huhujen mukaan menossa konkurssiin. Maksoin tilaukseni ennakkoon. Yritys ei vastaa yhteydenottoihini. Voiko Euroopan kuluttajakeskus auttaa?

Jos yrityksellä on maksuongelmia, Euroopan kuluttajakeskus voi yrittää olla yhteydessä yritykseen. Yhteydenotoista ei kuitenkaan yleensä ole enää tässä vaiheessa hyötyä. Jos taas yritys on jo asetettu konkurssiin, Euroopan kuluttajakeskus ei valitettavasti voi auttaa sinua konkurssimenettelyn aikana valvomaan saataviasi. Konkurssipesälle määrätty pesänhoitaja ottaa yleensä kuluttajiin yhteyttä ja ilmoittaa toimintaohjeet. Jos näin ei ole vielä tapahtunut, seuraa yrityksen verkkosivuja ja odota ohjeita. Konkurssitilanteissa kuluttajia yleensä ohjeistetaan tekemään vaatimus pesänhoitajalle (tai joskus tuomioistuimelle) tiettyyn määräpäivään mennessä. Vaatimukseen pitää liittää kopiot tilauksesta, tilausvahvistuksesta, maksukuitista ja yritykselle tehdystä reklamaatiosta. Maasta ja tapauksesta riippuen saatat tarvita asian hoitamiseen edustajaa ja/tai joutua maksamaan prosessista. Tällaisissa tapauksissa kannattaa miettiä, haluatko käyttää asian hoitamiseen lisää rahaa, koska konkursseista ei välttämättä jää kuluttajavelkojille mitään jaettavaa. Jos olet maksanut ostoksesi luottokortilla, luottokorttiyhtiöllä on velvollisuus korvata kauppasumma. Tällaisissa tapauksissa sinun kannattaa ottaa yhteyttä luottokorttiyhtiöösi. Lisäksi useimpien pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia periaatteita noudatetaan myös niin sanotuissa pankkikorttimaksuissa.

Tilasin internetistä ilmaisina mainostettuja tuotteita pelkän toimituskulun hinnalla. Myyjä kuitenkin lähetti minulle lisää tuotteita ja teki suostumuksettani veloituksia luottokortiltani. Mitä voin tehdä rahojeni takaisin saamiseksi?

Yleisenä sääntönä on, että olet velvollinen maksamaan vain sen, mitä olet tilannut. Myyjällä on näyttövelvollisuus sopimuksen sisällöstä ja sen ehdoista. Tee kirjallinen valitus asiasta myyjälle ja kerro, ettet ole tilannut muuta kuin ilmaistuotteen. Vaadi myyjältä, että se palauttaa aiheettoman veloituksen ja kertoo, kuinka aiheettoman lähetyksen kanssa tulisi toimia. Ilmoita myyjälle myös, ettet vastaanota enempää jatkolähetyksiä kyseisestä tuotteesta. Mikäli myyjä ei suostu maksunpalautukseen ja olet maksanut tuotteen luottokortilla, esitä vaatimus maksunpalautuksesta luottokorttiyhtiöllesi. Useimpien pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia periaatteita noudatetaan myös niin sanotuissa pankkikorttimaksuissa.

Jos ostan digikameran toisesta EU-maasta, voinko vaatia siihen suomenkieliset käyttöohjeet?

Suomessa kuluttajalla on lain mukaan oikeus saada tarpeelliset käyttöohjeet suomeksi ja ruotsiksi. Muissa EU-maissa kauppiailla ei kuitenkaan tällaista velvollisuutta ole. Ennen kuin ostat kameran ulkomailta, tarkista, millä kielellä käyttöohjeita on saatavissa. Sama koskee ulkomaisia verkkokauppoja, joilla ei ole suomenkielisiä sivuja. Jos verkkokauppa kuitenkin mainostaa Suomessa, ja sillä on suomenkieliset verkkosivut ja suomenkielinen asiakaspalvelu, sen pitäisi antaa käyttöohjeet suomeksi, vaikka tavara toimitettaisiinkin Ranskasta tai muualta EU:n alueelta.

Mikä on turvallisin tapa maksaa verkkokauppaostos?

Kuluttajan kannalta riski on suurin silloin, kun tuotteen joutuu maksamaan etukäteen pankkisiirrolla. Jos ennakkomaksu pankkisiirrolla on ainoa maksutapa, kannattaa kaupantekoa harkita vakavasti. Selvitä silloin erityisen huolellisesti yrityksen taustatiedot ja tutustu verkosta löytyvään materiaaliin. Jos et saa tilaamaasi ja ennakkoon maksamaasi tavaraa, rahoja on usein mahdotonta saada takaisin. Älä käytä Western Unionin -tyyppisiä rahanlähetyspalveluita, vaikka myyjä sitä ehdottaisikin tai antaisi vinkkejä siitä, miten lähetyksen voi tehdä turvallisesti. Western Union on itse varoittanut rahanlähetyksiin liittyvistä petoksista. Luottokortilla maksaminen on pankkisiirtoa parempi vaihtoehto. Jos et saa luottokortilla maksettua tavaraa tai tavara on virheellinen, voit valittaa asiasta verkkokaupan lisäksi myös luottokorttiyhtiölle. Useimpien pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia periaatteita noudatetaan myös niin sanotuissa pankkikorttimaksuissa. Verkkokaupassa esiintyy myös maksunvälityspalveluita tarjoavia yrityksiä. Yleensä viisainta on valita tunnettu toimija uuden ja pienen yrityksen sijaan. Eräät maksupalveluyritykset saattavat tarjota kuluttajille myös maksuttomia tai maksullisia lisäpalveluja, jotka tuovat lisäturvaa kaupankäyntiin. Lasku tai postiennakko on turvallisin maksutapa, koska silloin asiakas maksaa tuotteen vasta, kun on saanut sen. Monet verkkokaupat eivät kuitenkaan toimita tuotteitaan ulkomaille laskulla ja postiennakolla.

Päivitetty 16.9.2014 Tulosta