Evästeiden käyttö Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla

Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla käytetään evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttöä koskevien tilastojen keräämiseksi. Lue lisää evästeiden käytöstä

Tavaran virhe ja takuu

Jos ostan digikameran toisesta EU-maasta, voinko vaatia siihen suomenkieliset käyttöohjeet?

Suomessa kuluttajalla on lain mukaan oikeus saada tarpeelliset käyttöohjeet suomeksi ja ruotsiksi. Tavarassa on virhe, jos sille ei ole annettu riittäviä käyttöohjeita kotimaisilla kielillä.

Muissa EU-maissa tilanne on toinen. Ennen kuin ostat kameraa ulkomailta, tarkista, millä kielellä käyttöohjeita on saatavissa. Sama koskee ulkomaisia verkkokauppoja, joilla ei ole suomenkielisiä sivuja. Jos verkkokauppa kuitenkin mainostaa Suomessa, ja sillä on suomenkieliset verkkosivut ja suomenkielinen asiakaspalvelu, sen pitäisi antaa käyttöohjeet suomeksi, vaikka tavara toimitettaisiinkin Ranskasta.

Saksasta ostamani 2,5 vuotta vanha televisio lakkasi toimimasta. Takuu on päättynyt. Mitä teen?

Jos olet ostanut television ollessasi Saksassa sikäläisestä liikkeestä, sinulla ei ikävä kyllä ole mahdollisuuksia vaatia hyvitystä myyjältä eikä valmistajalta. Saksassa, kuten monissa muissakin EU-maissa, tavaran myyjän virhevastuu myymästään tuotteesta on vain kaksi vuotta. Myöskään valmistajalla ei ole lakisääteistä vastuuta tuotteesta. Jos taas olet tilannut television saksalaiselta etämyyjältä (verkkokauppiaalta, postimyyjältä, tv-kaupalta), joka suuntaa markkinointinsa Suomeen ja jos olet lisäksi tilannut ja maksanut tuotteen Suomessa, tapaukseen saattaa soveltua suomalainen lainsäädäntö. Suomessa ei ole rajattu virhevastuun kestoa, vaan se määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Pääsääntöisesti voitaneen lähteä siitä, että television tulisi kestää yli 2,5 vuotta. Voit siis tehdä reklamaation myyjälle ja vaatia tätä korjaaman tavaran.

Toisesta EU-maasta ostamani kamera ei enää toimi. Myyjä on mennyt konkurssiin eikä takuu ole enää voimassa. Voinko vaatia hyvitystä valmistajalta?

Suomessa kuluttaja voi kääntyä tällaisissa tilanteissa aikaisemman myyntiportaan eli maahantuojan ja valmistajan puoleen. Monissa muissa EU-maissa, kuten Saksassa, tällaista mahdollisuutta ei ole, jos takuuta ei ole annettu tai se on päättynyt. Voit kuitenkin selvittää asiaa tarkemmin Euroopan kuluttajakeskuksesta. Voit myös kirjoittaa valmistajalle tai sen edustajalle ja pyytää niin sanottua jälkitakuuta. Vaikka valmistajalla ei olisikaan lakiin perustuvaa velvollisuutta hyvitykseen tai korjaukseen, se voi silti joskus tehdä myönnytyksiä tilanteissa, joissa kestokulutushyödykkeen tai sen tietyn osan olisi voinut olettaa kestävän huomattavasti kauemmin tai jos näyttää ilmeiseltä, että kyseessä on valmistusvika.

Tilasin kuukausi sitten laukun italialaisesta verkkokaupasta. Laukun solki on rikkoutunut, voinko purkaa kaupan?

Jos tavarassa on myyjän vastuulla oleva virhe, on tällä oikeus ensin korjata tavara tai vaihtaa se virheettömään. Vain siinä tapauksessa, että virhettä ei voida poistaa korjaamalla, vaihtamalla tai hyvittämällä hinnanalennuksen muodossa ja virhe ei ole vähäinen, voi kaupan purkaminen tulla kysymykseen. Kannattaa muistaa, että myyjä vastaa myös tavaran korjaus- ja postituskuluista.

Voinko teettää tuotteen takuukorjauksen suomalaisen maahantuojan huollossa, jos olen ostanut tuotteen jostain muusta EU-maasta, esim. verkkokaupasta tai lomamatkalla?

Tarkista ensin takuuehdot, joissa kerrotaan tuotteen takuuhuoltopisteet. Jos suomalaista huoltopistettä ei ole mainittu, käänny suomalaisen maahantuojan puoleen. Jos EU-alueelta ostetun tuotteen takuukorjaus ei hoidu maahantuojan kautta, tee valitus tuotteen valmistajalle. Jos tuotteella on valmistajan takuu, valmistajan on huolehdittava siitä, että sen yhdessä jäsenvaltioissa myöntämä takuu on voimassa myös muissa jäsenvaltioissa. Voit lakisääteisiin oikeuksiisi vedoten kohdistaa reklamaatiosi aina myös myyjälle. Jos tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, voit ensin vaatia myyjää korjaamaan tai vaihtamaan tuotteen. EU-alueella myyjällä on aina virhevastuu tuotteen virheistä, jotka olivat tavarassa jo ostohetkellä. Virhevastuu saattaa kuitenkin olla rajoitettu joissain EU-maissa esimerkiksi kahteen vuoteen. Myyjän vastuu virheestä kattaa myös tavaran huoltoon toimittamisesta aiheutuvat kuljetuskustannukset.

Päivitetty 16.9.2014 Tulosta