10 vinkkiä turvalliseen verkko-ostamiseen

Kuluttajilta saamamme yhteydenotot kertovat verkkokaupan ongelmista. Euroopan kuluttajakeskus on koonnut yhteen turvallisemman verkko-ostamisen vinkit, joilla kuluttaja välttää yleisimmät vaaranpaikat verkkokaupassa. Nämä muistamalla ostokset onnistuvat paremmin!

1. Mitä tiedät myyjästä?

Kertooko myyjä selkeästi sivuillaan nimensä, katuosoitteensa ja puhelinnumeronsa sähköpostiosoitteen lisäksi? Pelkän nettisivun tai postilokeron kanssa ei kannata käydä kauppaa. Pelkästä sähköpostiosoitteesta ei välttämättä käy edes ilmi, missä maassa myyjä toimii. Testaa yhteystietojen ja asiakaspalvelun toimivuutta kysymällä lisää sinua kiinnostavista tuotteista tai palveluista.

2. Ovatko tarjoukset liian hyviä ollakseen totta?

Netissä vilisee myös huijareita: ihmetuotteet, varmat tavat rikastua, lähes ilmaiset tarjoukset ja voitot, vaikket ole osallistunut lottoon tai arpajaisiin. Ole kriittinen. Älä koskaan anna luottokorttitietojasi esimerkiksi henkilöllisyyden varmentamiseksi tai voiton lunastamiseksi. Suhtaudu epäilyksellä esimerkiksi siihen, kun käytettyä autoa kaupataan verkossa merkkiin, vuosimalliin ja ajokilometreihin nähden poikkeuksellisen halvalla hinnalla.

3. Mitä sinulle kerrotaan tuotteesta?
Kertooko myyjä selkeästi sivuillaan itse tuotteesta ja sen ominaisuuksista? Annetaanko tuotteelle takuu ja mikä on sen alueellinen kattavuus – saatko tuotteen tarvittaessa takuukorjattua Suomessa? Millä kielellä tuotteelle on saatavissa käyttöohje? Onko tuote teknisiltä ominaisuuksiltaan Suomeen sopiva?

4. Ovatko hintatiedot selkeät?
Vastuuntuntoinen myyjä kertoo selvästi mitä itse tuote maksaa, erittelee kaikki tilaukseen liittyvät maksut, ilmoittaa selkeästi kokonaishinnan veroineen ja toimituskuluineen. Lähtökohta on, että voit tilata tuotteita vapaasti muista EU-maista tarvitsematta maksaa tulleja.

5. Kerrotaanko toimitusaika ja muut toimitusehdot?
Kerrotaanko toimitusajan pituus? Jos ei, se voi olla hyvä sopia myyjän kanssa. Lue aina myös myyjän muut toimitusehdot – ovatko ne selkeät ja ymmärrettävät ja saatko niistä vastauksen kysymyksiisi? Miten menetellään esimerkiksi tavaran ollessa virheellinen? Jos ehdot ovat englanniksi, älä hyväksy niitä, ellet ole varma kielitaidostasi ja ymmärrä kaikkea.

6. Annetaanko tieto peruutusajasta tai sen puuttumisesta?
Verkkokaupassa EU-alueella kuluttajalla on vähintään seitsemän arkipäivän peruutusaika. Myyjän pitäisi kertoa peruutusoikeudesta tai se puuttumisesta ja miten toimia peruutustilanteessa.

7. Minkälaisia maksutapoja myyjä tarjoaa?
Monikaan yritys ei toimita ulkomaille tavaraa laskulla tai edes postiennakolla. Näiden maksutapojen etuna on, että maksat tuotteesta vasta, kun se on toimitettu. Luottokortilla maksaessasi varmista, että maksu tapahtuu suojatusti: ruudun yläreunaan tulee www-osoitteen eteen https ja ruudun alareunaan lukkosymboli. Luottokortilla maksamisen hyvä puoli on, että voit ongelmatilanteessa reklamoida myös luottokorttiyhtiölle ja vaatia rahojenpalautusta heiltä. Jos yritys tarjoaa ainoana maksutapana ennakkomaksua pankkisiirrolla etukäteen, siihen liittyy suurin riski, mikäli tavaraa ei toimiteta.

8. Mihin henkilötietojasi käytetään?

Tarkista, mitä yritys ilmoittaa henkilötietojen käytöstä ja suoramarkkinoinnista. Mieti, mitä tietoja itsestäsi haluat antaa.

9. Tulosta ja säästä kaikki, mitä on sovittu

Verkkosivuja päivitetään jatkuvasti. Muista tulostaa tai tallentaa tekemäsi tilaus, saamasi tilausvahvistus, toimitusehdot, tuotteen kuvaus tai mainos (ota esimerkiksi kuvakaappaus Facebook-mainoksesta, erityisesti jos kyseessä on ilmaisnäyte- tai tutustumispakkaustilaus tai jos jotain luvataan ilmaiseksi) ja myyjän kanssa käymäsi kirjeenvaihto. Tämä helpottaa olennaisesti asian selvittelyä mahdollisessa ongelmatilanteessa.

10. Onko myyjällä niin sanottu trustmark?

Jotkut myyjät kuuluvat järjestelmiin, joiden myötä ne sitoutuvat noudattamaan tiettyjä sääntöjä. Järjestelmä saattaa helpottaa riitojen ratkaisua. Tällaisia niin sanottuja trustmarkeja eli luotettavuusmerkkejä on monenlaisia ja niiden tarjoama suoja vaihtelee. Jos yrityksellä on sivuillaan tällainen merkki, tarkista mitä se edustaa. Voit syöttää verkkokaupan nimen myös Howard-verkkokauppa-apuriin, joka kertoo useimpien eurooppalaisten verkkokauppojen luotettavuudesta. Tai kirjoita yrityksen nimen Googleen ja katso, ovatko muut kuluttajat valittaneet siitä netin keskustelupalstoilla.