Verkko-ostaminen

Euroopan kuluttajat tekevät entistä enemmän ostoksia verkosta. Löydät täältä tietoa esimerkiksi peruuttamisoikeudesta ja turvallisesta maksamisesta.

Tuotteiden ja palveluiden ostaminen verkosta on yleistynyt kovaa vauhtia. Verkkohuijaukset ovat myös yleistyneet. Siksi verkosta ostettaessa on tärkeää arvioida myyjän luotettavuutta, jos kyse on itselle ennalta vieraasta yrityksestä. Ennen verkko-ostamista kannattaa niin ikään selvittää, minkä maalaiselta yritykseltä ostaa ja mistä tuotteet toimitetaan. Luotettava verkkomyyjä kertoo nämä tiedot selkeästi.

EU-alueen verkkokaupoista ostaessaan kuluttajalla on turvanaan pääsääntöisesti 14 vuorokauden peruuttamisoikeus, eikä EU-alueelta toimitettavista tuotteista tarvitse tehdä tullausta.

Ongelmatilanteissa sinun tulee ensiksi selvittää asiaa itse myyjän kanssa. Huomaathan, että joskus asia voi vaatia useamman yhteydenoton, ennen kuin se selviää, eikä asiointi myyjän kanssa ole aina nopeaa. Voit kääntyä Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen siinä vaiheessa, jos asia ei ratkea myyjän kanssa tai tarvitset neuvoja. Voit hyödyntää valitusmallejamme myyjän kanssa asioimiseen englanniksi. Kotimaisten verkkokauppojen kohdalla saat neuvoja KKV:n kuluttajaneuvonnasta.