Evästeiden käyttö Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla

Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla käytetään evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttöä koskevien tilastojen keräämiseksi. Lue lisää evästeiden käytöstä

Lennon peruuntuminen

Lennon peruuntuessa voit valita uudelleenreitityksen tai lipun hinnanpalautuksen

Lentoyhtiön on järjestettävä uudelleenreititys eli korvaava lento matkakohteeseen mahdollisimman pian tai myöhäisempänä sinulle sopivana ajankohtana (esim. viikon päästä), jos paikkoja on saatavilla.

Jos haluat peruuttaa lentosi, lentoyhtiön on 7 päivän kuluessa palautettava lipun hinta paitsi kultakin matkan osalta, myös jo tehdyiltä osilta matkaa, jos lennosta ei ole enää matkasuunnitelman kannalta hyötyä. Voit vaatia myös maksutonta paluulentoa lentolipun osoittamaan lähtöpaikkaan, jos joudut perumaan matkan välilaskun aikana. Huomaathan, että jos perut lentosi, luovut samalla oikeudestasi huolenpitoon odotusaikana. Tämä tarkoittaa sitä, ettet voi esittää lentoyhtiölle korvausvaatimusta peruutuksen jälkeen aiheutuneista ateria-, puhelin-, majoitus- tai kuljetuskuluistasi.

Lentoyhtiön on tarjottava huolenpitoa odottaessasi uudelleenreititystä

Jos valitset uudelleenreitityksen, lentoyhtiön on tarjottava huolenpitoa, joka vaihtelee lennon pituuden ja odotusajan mukaan. Huolenpidolla tarkoitetaan aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan ja kahta maksutonta puhelua, faksia tai sähköpostiviestiä. Lisäksi se tarkoittaa hotellimajoitusta, jos ylimääräinen yöpyminen on välttämätöntä ja kuljetusta lentoaseman ja hotellin välillä.

Korvaus viivästyksen aiheuttamasta vahingosta

Jos uudelleenreitityksen aiheuttamasta viivästyksestä aiheutuu taloudellista vahinkoa, voit vaatia lentoyhtiöltä vahingonkorvausta. Korvausta voi saada vain toteennäytettävistä kuluista, kuten esimerkiksi viivästyksen vuoksi käyttämättä jääneestä junalipusta.

Lentoyhtiöllä ei ole korvausvastuuta, jos se on ryhtynyt kaikkiin kohtuudella edellytettäviin toimiin viivästymisen välttämiseksi. Vahingonkorvausta ei yleensä saa esimerkiksi sääolosuhteiden, turvallisuusriskien tai lennonjohtajien lakon aiheuttamien viivästysten takia.

Vakiokorvaus

Lennon peruuntuessa lentoyhtiöltä voi vaatia vakiokorvausta. Korvaussumma määräytyy lennon pituuden ja uudelleenreitityksestä johtuvan viivästyksen mukaan.

Oikeutta vakiokorvaukseen ei ole, jos peruutuksesta on ilmoitettu ajoissa eli vähintään 2 viikkoa ennen lähtöaikaa tai vähintään 7 päivää ja enintään 2 viikkoa ennen lähtöaikaa ja tarjottu vaihtoehtoista kuljetusta, jonka lähtöaika olisi korkeintaan 2 tuntia aikaisempi ja saapumisaika määräpaikkaan alle 4 tuntia alkuperäistä myöhempi. Oikeutta ei myöskään ole jos peruutuksesta on ilmoitettu alle 7 päivää ennen lähtöaikaa ja tarjottu vaihtoehtoista kuljetusta, jonka lähtöaika olisi korkeintaan tuntia aikaisempi ja saapumisaika määräpaikkaan alle 2 tuntia alkuperäistä myöhempi.

Vakiokorvausta ei voi saada myöskään, jos lennon peruutus on johtunut poikkeuksellisista olosuhteista. Näillä tarkoitetaan esim. työtaistelua, sopimatonta sääolosuhdetta, turvallisuusriskiä, poliittisesti epävakaita oloja tai ilmaliikenteen hallintaa koskevia päätöksiä.

Hyvin usein lentoyhtiöt kiistävät matkustajan vakiokorvausta koskevan vaatimuksen vetoamalla siihen, että peruutuksen on aiheuttanut tekninen vika. EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan tekninen vika on vain äärimmäisen harvoin pätevä syy olla maksamatta vakiokorvausta.

EY-tuomioistuimen ratkaisu C-549/07 Unionin tuomioistuimen tuomia C 257/14

Lentoyhtiöllä on näyttövelvollisuus siitä, että viivästys johtui poikkeuksellisista olosuhteista ja että niitä ei olisi voitu välttää tilanteeseen soveltuvilla toimenpiteillä.

    

  

  

  

Matka

  

  

  
  

  

  

Viivästys       määränpäässä

  

  

  
  

  

  

Korvaus

  

  

  

 alle 1500   km 

 0–2 h

125 €

 alle 1500   km

 yli 2 h

250 €

EU:n sisäinen   lento yli 1500 km tai EU:n   ulkopuolelle suuntautuva lento 1500 - 3500     km                

 0–3 h

200 €

EU:n sisäinen lento   yli 1500 km tai EU:n   ulkopuolelle suuntautuva lento 1500 - 3500     km              

 yli 3 h

400 € 

Lento EU:n   ulkopuolelta (lähtevä/saapuva),   lennon pituus yli 3500 km

 0–4 h

300 €

Lento EU:n   ulkopuolelta
    (lähtevä/saapuva), lennon  pituus yli 3500 km

yli 4 h

600 €

 

Lento osana valmismatkaa

EY:n asetuksen mukaiset lentomatkustajan oikeudet koskevat sekä omatoimisesti varattuja reittilentoja että lentoja, jotka ovat osa valmismatkaa. Vakiokorvauksesta vastaa lentoyhtiö.

Neuvoja valituksen tekemiseen löydät kohdasta Valitusohjeet

Päivitetty 18.3.2014 Tulosta

Huom!

Lennon peruuntumiseen liittyviä oikeuksia sovelletaan EU:n alueelta lähteviin koti- ja ulkomaanlentoihin sekä EU:n ulkopuolelta saapuviin EU:n lentoyhtiöiden lentoihin.