Evästeiden käyttö Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla

Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla käytetään evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttöä koskevien tilastojen keräämiseksi. Lue lisää evästeiden käytöstä

Lennon peruutus

Sain tietää matkaani edeltävänä päivänä, että lentoni Helsingistä Frankfurtiin on peruttu. Lentoyhtiö ilmoitti, että se palauttaa rahani. Eikö sen pidäkään tarjota toista lentoa tilalle? Olin myös todella järkyttynyt lomani epäonnistumisesta: paljonko voin vaatia korvausta tästä?

Jos lento on peruttu, saa matkustaja valita joko lipun hinnan palauttamisen seitsemän päivän kuluessa tai uudelleenreitityksen lopulliseen määräpaikkaan vastaavilla ehdoilla. Jos valitset uudelleenreitityksen, olet oikeutettu myös huolenpitoon odotusaikana. Lennon peruuntuessa lentoyhtiöltä voi vaatia vakiokorvausta. Jos sinulle on ilmoitettu peruutuksesta vähintään 14 päivää ennen lentoa tai jos sinulle on tarjottu uudelleenreititystä, joka on lähellä alkuperäisiä aikoja, tai jos lentoyhtiö voi osoittaa, että peruutus johtui poikkeuksellisista olosuhteista, et voi saada vakiokorvausta. Vahingonkorvausta voi saada vain toteennäytettävistä kuluista, kuten esimerkiksi viivästyksen vuoksi käyttämättä jääneestä junalipusta, mutta ei mielipahasta tai harmista. Lisätietoa matkustajan oikeuksista peruutustilanteissa ja vakiokorvauksista löydät täältä.

Mitkä ovat oikeuteni kun lentoni on peruttu lennonjohtajien lakon vuoksi?

Voit valita kolmesta vaihtoehdoista:
1) Lentolipun hinnan palautus. 
2) Vaihtoehtoinen kuljetus perille mahdollisimman pian. 
3) Kuljetus perille jonakin myöhempänä ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla.

Odottaessasi uudelleenreititystä lentoyhtiön tulee tarjota aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan ja mahdollisuus käyttää jotakin viestintä ilmaiseksi. Jos yöpyminen on välttämätöntä, sinulle pitää lisäksi tarjota hotellimajoitus sekä lentoaseman ja hotellin välinen kuljetus. Oikeutta vakiokorvaukseen ei lakkotilanteissa yleensä ole, koska kyseessä katsotaan olevan poikkeuksellinen olosuhde, jota lentoyhtiö ei olisi voinut välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu. Myöskään  uudelleenreitityksen aiheuttamasta viivästyksestä aiheutuvaa vahinkoa ei lentoyhtiön pääsääntöisesti tarvitse korvata.

Voiko lentoyhtiö kieltäytyä maksamasta peruutetusta lennosta EU-asetuksen mukaista vakiokorvausta sillä perusteella, että peruutus johtui teknisestä viasta?

Teknistä vikaa ei EY-tuomioistuimen ratkaisun C-549/07 nojalla ole pidettävä ylivoimaisena esteenä, ellei vika johdu tapahtumista, jotka eivät liity lentoyhtiön tavanomaiseen toiminnan harjoittamiseen ja jotka eivät olleet sen tosiasiallisesti hallittavissa. Lentoyhtiöllä on näyttövelvollisuus siitä, että viivästys johtui poikkeuksellisista olosuhteista ja että niitä ei olisi voitu välttää tilanteeseen soveltuvilla toimenpiteillä.

Päivitetty 16.9.2014 Tulosta