Verkko-ostamisen muistilista
Verkko-ostaminen on nykyään arkipäivää ja pääosin turvallista, mutta samalla on hyvä muistaa, että kaikki verkkokaupat eivät ole luotettavia. Tämä muistilista auttaa tunnistamaan, mihin seikkoihin on hyvä kiinnittää huomiota ennen tilaamista, jotta voit tehdä ostoksia verkossa turvallisemmin.
Ennen kuin tilaat
-
Luotettava verkkokauppa ilmoittaa selkeästi taustayrityksensä, katuosoitteensa ja muut yhteystietonsa.
Jos sivustolla on vain sähköinen lomake tai osoitteena postilokero, ole varovainen. Tarkista myös, mihin maahan yritys on rekisteröity – suomenkielinen tai muutoin suomalaiselta vaikuttava sivusto voi olla ulkomainen. Etsi muiden kuluttajien kokemuksia verkon hakukoneella hakusanoilla verkkokaupan nimi + kokemuksia. Epäselvät ehdot, kirjoitusvirheet ja painostavat ostokehotukset voivat olla merkkejä epäluotettavasta toiminnasta. -
Suhtaudu kriittisesti verkkokaupan tarjouksiin, jotka vaikuttavat liian hyviltä ollakseen totta. Huijaussivustot houkuttelevat usein poikkeuksellisen halvoilla hinnoilla ja painostavilla ostokehotuksilla, joissa vedotaan tuotteiden nopeaan menekkiin tai siihen, että tarjous on voimassa vain lyhyen ajan. Tarkista, että sivustolla on oikeat yhteystiedot ja selkeät ehdot ja että maksusivulla selaimen tietoliikenteen salaus on päällä. Salauksen tunnistaa osoiterivin lukkoikonista ja https://-alkuisesta verkko-osoitteesta, joskaan nämä eivät ole tae itse sivuston luotettavuudesta tai aitoudesta. Etsi muiden käyttäjien kokemuksia verkon hakukoneella esimerkiksi hakusanoilla verkkokaupan nimi + huijaus.
-
Ole varovainen ilmaisina mainostettujen kokeilujen kanssa, sillä ne eivät aina ole aidosti maksuttomia. Esimerkiksi vitamiinivalmisteista ja kosmetiikkatuotteista tarjotaan usein näytelähetyksiä. Monet näyte- tai kokeilupakkaukset muuttuvat maksullisiksi jatkuviksi tilauksiksi, jos et peruuta niitä ajoissa. Lue ehdot huolellisesti ja tarkista, milloin kokeilujakso päättyy. Jos peruutusohjeita ei löydy tai tilauksen peruuttaminen on hankalaa, älä tee tilausta.
-
Henkilötietoja ovat esimerkiksi oma nimesi, kotiosoitteesi, puhelinnumerosi ja henkilökorttisi numero. Anna verkkokaupalle vain välttämättömät tiedot itsestäsi. Selvitä, mitä myyjä kertoo henkilötietojesi käsittelystä, ja varmista, ettei tietojasi käytetä markkinointiin ilman suostumustasi. Jos myyjä pyytää sinua antamaan poikkeuksellisen paljon tietoja itsestäsi tai kertoo epämääräisesti tietojesi käytöstä, älä jatka tilausta.
Turvallinen maksaminen
-
Valitse maksutapa, joka tarjoaa suojaa. Esimerkiksi luotolla, kuten luottokortilla, maksettaessa luotonantaja on myyjän ohella vastuussa myyjän sopimusrikkomuksesta. Tällainen sopimusrikkomus on esimerkiksi se, että myyjä ei toimita tuotetta tai siinä on myyjän vastuulle kuuluva virhe. Myös joihinkin debit-kortteihin saattaa sisältyä vastaava suoja – tämä tieto löytyy korttiehdoista. Samoin jotkin maksunvälittäjät tarjoavat ostajille suojaa, jonka avulla voi saada rahat takaisin ongelmatilanteissa. Pankkien sivuilta löytyy yleensä valmis lomake maksunpalautusvaatimuksen tekoon esimerkiksi hakusanalla ”korttireklamaatio”.
-
Vältä maksamista suoraan tuntemattoman myyjän pankkitilille. Jos maksat suoralla tilisiirrolla, rahojen takaisin saaminen voi olla todella vaikeaa ongelmatilanteessa. Vältä myös maksutapoja, joista ei jää virallista tositetta.
Tilauksen toimitus ja peruuttamisoikeus
-
Sinun kannattaa selvittää toimitusehdoista, millaisia toimitusvaihtoehtoja myyjä tarjoaa, kuinka paljon toimitus maksaa ja kauanko tuotteiden saapumisessa kestää. EU:n kuluttajansuojasääntelyn mukaan myyjän on toimitettava tuote viimeistään 30 päivän kuluessa tilauksesta, jos muusta toimitusajasta ei ole sovittu. Jos toimitusta ei tapahdu tässä ajassa ja kuluttaja on antanut kohtuullisen lisäajan myyjälle tilauksen toimittamista varten, kuluttajalla on oikeus purkaa kauppa ja saada maksamansa rahat takaisin. Lisäaikaa ei kuitenkaan tarvitse antaa kaikissa tilanteissa – esimerkiksi silloin, kun myyjä kieltäytyy tilauksen toimittamisesta.
-
EU:ssa kuluttajalla on yleensä 14 päivän peruuttamisoikeus, joka koskee verkosta ostettua tuotetta tai palvelua. Tällainen oikeus on voimassa, kun tuote tai palvelu on ostettu EU:ssa sijaitsevasta verkkokaupasta tai sellaisesta EU:n ulkopuolisesta verkkokaupasta, joka suuntaa markkinointiaan EU:n kuluttajiin. Peruuttamisoikeus tarkoittaa, että voit perua kaupan ilman erityistä syytä ja saada maksamasi rahat takaisin. Kun peruutat kaupan, etene näin:
- Ilmoita peruuttamisesta myyjälle 14 päivän kuluessa lähetyksen saamisesta tai sopimuksen tekemisestä.
- Palauta tuote 14 päivän kuluessa ilmoituksestasi myyjälle.
- Myyjän on palautettava maksu viimeistään 14 päivän kuluessa peruuttamisilmoituksen saamisesta.
- Myyjä saa kuitenkin pidättäytyä rahojen palautuksesta, kunnes se on saanut tavaran takaisin tai olet osoittanut esimerkiksi palautuskuitilla, että olet lähettänyt tuotteen takaisin myyjälle.
Peruuttamisoikeus ei koske esimerkiksi mittatilaustuotteita, helposti pilaantuvia elintarvikkeita eikä tietyille päiville varattuja lentolippuja tai majoitusta.
Jos myyjä ei ole antanut peruuttamisoikeuden käyttämisestä keskeisiä tietoja, peruuttamisaika pitenee jopa 12 kuukauteen. -
Myyjän on ilmoitettava ennen tilauksen tekemistä, vastaako palautuskustannuksista myyjä vai ostaja. Jos myyjä kertoo verkkosivuillaan selkeästi, että kuluttaja maksaa palautuskulut, kuluttaja vastaa niistä. Jos taas myyjä tarjoutuu maksamaan palautuskulut tai myyjä ei ole ilmoittanut kuluttajalle tällaisista kuluista lainkaan, kustannukset jäävät myyjän maksettaviksi.
Tuotteen palauttaminen EU:n ulkopuolelle voi olla kallista, joten tarkista palautusosoite ennen tilaamista. Palautusosoite kerrotaan yleensä sopimusehdoissa. Ole erityisen tarkkana suoratoimitusverkkokauppojen (dropshipping) kanssa, sillä palautustilanteessa saatat joutua lähettämään tuotteen EU:n ulkopuolella sijaitsevalle toimijalle.
Tilaaminen ulkomailta
-
Kun tilauksesi saapuu EU:n alueelta, sitä ei yleensä tarvitse tullata, eikä sinun yleensä tarvitse maksaa siitä arvonlisäveroa tai tullimaksua. EU:n ulkopuolelta tilattaessa taas saatat joutua tullaamaan tuotteet sekä maksamaan niistä arvonlisäveroa ja tullimaksun. Tietyistä tuotteista, kuten alkoholijuomista, tulee lisäksi yleensä maksaa valmistevero. Tarkista siis aina ennen tilauksen tekemistä, mistä maasta tuote sinulle toimitetaan.
-
Ennen tilaamista kannattaa selvittää Tullin verkkosivuilta, mitä tuotteita saa tilata Suomeen ja liittyykö tilaukseen sen tullausta tai maksuja. Esimerkiksi lääkkeiden, elintarvikkeiden ja alkoholin tilaamista koskevat omat sääntönsä, jotka tulee tarkistaa Tullin verkkosivuilta. Pidä mielessä, että EU:n ulkopuolisissa verkkokaupoissa myytävät tuotteet eivät aina täytä eurooppalaisia tuoteturvallisuusmääräyksiä. Erityisesti sähkölaitteisiin voi liittyä riskejä, sillä niitä ei välttämättä ole tarkoitettu myytäväksi EU:n alueella. Myöskään tuotteen mahdolliseen CE-merkintään ei kannata aukottomasti luottaa, sillä se ei ole yleinen turvallisuusmerkki.
-
Moni tunnettu verkkokauppa toimii nykyään markkinapaikka-alustana, jossa markkinapaikan ylläpitäjän oman mahdollisen myyntitoiminnan lisäksi tuotteita myy joukko muita elinkeinonharjoittajia. Nämä myyjät ovat yleensä sijoittautuneet eri maihin. Selvitä siksi aina tarkoin ennen tilaamista, kuka on tuotteen myyjä, sillä yleensä ongelmaa hoidetaan juuri myyjän kanssa. Joidenkin alustojen ylläpitäjä voi kuitenkin olla halukas auttamaan ongelmien selvittelyssä. Alustan tulee kertoa selkeästi, mikä taho on tuotteen myyjä, mitkä ovat tämän myyjän yhteystiedot ja miten kuluttajan tulee toimia ongelmatilanteessa.
-
Suoratoimituksessa (dropshipping) verkkokauppa ei pidä tuotteita omassa varastossaan vaan ostaa tuotteen kuluttajan tilausta vastaan toimittajalta. Tämä toimittaja toimittaa tuotteen suoraan kuluttajalle, usein EU:n ulkopuolelta. Suoratoimitusverkkokaupan tunnistaa yleensä siitä, että vaikka itse verkkokauppa sijaitsee EU:n alueella, tuotteiden kerrotaan saapuvan kuluttajalle EU:n ulkopuolelta tai ne pitää palauttaa sinne.
Suoratoimitukseen voi liittyä erilaisia ongelmia. Toimitusaika voi olla pitkä, tuote voi poiketa kuvauksesta ja palautus voi olla hankalaa tai kallista. Tämän takia sinun kannattaa suosia turvallista maksutapaa, kuten luottokorttia. Muista, että vaikka myyjä ei itse toimita tuotetta sinulle, myyjä on silti vastuussa toimituksesta ja tuotteen mahdollisista virheistä.
Verkosta tilattavat maksulliset palvelut
-
Viime vuosina ovat yleistyneet sellaiset verkon kautta tilattavat palvelut, jotka ensisilmäyksellä vaikuttavat maksuttomilta mutta joista kuluttajat ovat lopulta saaneet laskun. Tällaisia ovat esimerkiksi autonhinta-arvio- ja terveysarviopalvelut, joihin johtavia mainoksia kuluttajat ovat kohdanneet erityisesti sosiaalisessa mediassa.
Jos palvelu on maksullinen, siitä tulee aina kertoa kuluttajalle etukäteen. Et ole velvollinen maksamaan sellaisia kustannuksia, joista myyjä ei kertonut sinulle ennen tilauksen tekemistä. Lain mukaan elinkeinonharjoittajan on myös varmistettava, että kuluttaja nimenomaisesti hyväksyy verkkokauppatilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden. Jos elinkeinonharjoittaja laiminlyö tämän velvollisuuden, tilaus ei sido kuluttajaa ja kuluttajalla on oikeus perua se.
-
Toistaiseksi voimassa olevan tilauksen voi yleensä itse irtisanoa palveluntarjoajan kautta. Tarkista ohjeet palvelun tilausasetuksista tai asiakastililtäsi – useimmiten irtisanominen onnistuu helposti verkossa palveluntarjoajan ohjeiden mukaan.
Suhtaudu varovaisesti maksullisiin ”irtisanomispalveluihin”, jotka lupaavat hoitaa peruutuksen puolestasi. Saatat päätyä tällaiselle irtisanomissivustolle, jos etsit ohjeita verkon hakukoneella tietyn palvelun irtisanomiseksi. Irtisanomispalvelussa liikeideana on, että palveluntarjoaja postittaa irtisanomisilmoituksen puolestasi irtisanottavan palvelun tarjoajalle maksua vastaan. Aina irtisanomisilmoitus ei kuitenkaan tavoita vastaanottajaa, jolloin palvelu jää irtisanomatta.
Reklamaation tekeminen ja virhetilanteen hoitaminen
-
Ota yhteys myyjään mahdollisimman pian ja kerro ongelmasta. Asioi mielellään kirjallisesti. Voit vaatia tuotteen korjausta tai vaihtamista virheettömään. Jos tämä ei ole mahdollista, sinulla on oikeus vaatia myyjältä hinnanalennusta tai kaupan purkamista. EU:n sääntöjen mukaan myyjällä on lähtökohtaisesti kahden vuoden lakisääteinen virhevastuu. Suomessa myyjän vastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Säilytä kaikki ostosta koskevat kuitit ja asiakirjat sekä myyjän kanssa käymäsi viestinvaihto siltä varalta, että joudut selvittämään asiaa myöhemmin.
-
Jos myyjä toimii toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa, voit ottaa yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen. Suomessa toimivien myyjien osalta apua tarjoaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonta. EU:n ulkopuolisiin yrityksiin liittyvissä tapauksissa Euroopan kuluttajakeskus voi antaa yleisiä neuvoja mutta ei sovitella tällaisia riitoja.
Vastuullinen verkko-ostaminen
-
Osta tuotteita todelliseen tarpeeseen ja suosi kestäviä vaihtoehtoja. Kierrätä ja korjauta aina, kun se on mahdollista. Suhtaudu kriittisesti sosiaalisen median mainoksiin ja vaikuttajien suosituksiin – vaikka vaikuttajien kaupallinen yhteistyö on merkittävä selkeästi, näin ei aina tapahdu. Vastuullinen ja harkittu kuluttaminen auttaa välttämään turhia ostoksia ja tunnistamaan epäluotettavat myyjät.
-
Käytetyn tavaran kauppa on yhä yleisempää. On tärkeää pitää mielessä, että kun ostat tavaran elinkeinonharjoittajalta, kuluttajansuojasääntely tarjoaa sinulle suojaa. Toiselta yksityishenkilöltä ostettaessa kuluttajansuojaa ei kuitenkaan ole. Tällaista tuotetta ei koske esimerkiksi peruuttamisoikeus, ellei siitä ole erikseen sovittu myyjän kanssa. Yksityishenkilöiden välinen kauppa perustuu korostetusti myyjän ja ostajan väliseen sopimukseen, joten on tärkeää sopia kaikista kaupan ehdoista kirjallisesti, kuten hinnasta, toimitustavasta ja mahdollisesta palautuksesta. Säilytä kauppaa koskeva aineisto mahdollisten ongelmatilanteiden varalta.
Muista, että kuluttajaviranomaiset eivät voi sovitella kahden yksityishenkilön välistä riitaa. Euroopan kuluttajakeskus voi kuitenkin yleensä auttaa kuluttajia esimerkiksi sellaisissa tapauksissa, joissa käytetty tuote on ostettu toiselta yksityishenkilöltä ulkomaisella markkinapaikka-alustalla ja valitus koskee tämän alustan ylläpitäjän toimintaa.
Apua ja neuvontaa verkko-ostamisen ongelmatilanteissa
-
os ongelma ei ratkea yrityksen kanssa ja se liittyy maiden rajat ylittävään ostokseen, ole yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen. Euroopan kuluttajakeskus Suomessa neuvoo ja sovittelee sellaisia riita-asioita, joissa kuluttajan vastapuolena oleva elinkeinonharjoittaja sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa. Voit olla yhteydessä meihin asiointilomakkeella tai puhelimitse.
Suomessa toimivien myyjien osalta apua saat Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnasta. Pidä tallessa kaikki ostosta koskevat asiakirjat ja viestit, niitä tarvitaan asiankäsittelyssä.
Muistilista lyhyesti
- Tarkista verkkokaupan taustatiedot ja yhteystiedot, etsi hakukoneella muiden ostokokemuksia.
- Lue tilausta koskevat toimitus- ja palautusehdot ennen tilauksen tekemistä.
- Suosi maksutapoja, jotka antavat sinulle ylimääräistä suojaa; vältä suoraa tilisiirtoa.
- Kiinnitä huomiota erityisesti verkon markkinapaikoilla siihen, oletko tilaamassa tuotetta elinkeinonharjoittajalta vai toiselta yksityishenkilöltä – tämä vaikuttaa oikeuksiisi.
- Säilytä tilausta koskeva aineisto ongelmatilanteiden varalta: erityisesti tilausvahvistus, kuitti ja myyjän kanssa käymäsi viestinvaihto.
- Suhtaudu kriittisesti poikkeuksellisen halpoihin hintoihin ja tarjouksiin.