Evästeiden käyttö Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla

Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla käytetään evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttöä koskevien tilastojen keräämiseksi. Lue lisää evästeiden käytöstä

Peruutusoikeus etämyynnissä

Eikö peruutusoikeus koskekaan kaikkia etämyyntihankintoja? Tilasin internetin kautta eri palveluntarjoajien sivustoilta lennot, hotellimajoituksen ja konserttiliput, mutta minun ei annettu peruuttaa yhtäkään näistä varauksistani.

Peruutusoikeus ei koske kaikkia tuotteita ja palveluita. Tyypillisimpiä peruutusoikeuden ulkopuolella olevia palveluita ovat juuri tämänkaltaiset majoitus-, kuljetus- ja vapaa-ajan palvelut, jotka on sovittu tietyksi ajankohdaksi. Palveluntarjoaja voi siis rajoittaa näiden palveluiden osalta peruutusoikeuden kokonaankin, mutta palveluntarjoajan sopimusehdot on aina hyvä tarkastaa mahdollisten myönnytysten varalta. Peruutusoikeus ei koske myöskään muunmuassa palvelusopimuksia, joiden osalta palvelu on kokonaan suoritettu kuluttajan ennakkosuostumuksella, mittatilaustavaroita, nopeasti pilaantuvia tavaroita, sinetöityjä tavaroita, joiden sinetti on avattu (esimerkiksi ääni- ja kuvatallenteet sekä tietokoneohjelmat), autonvuokrausta tai ravintolapalveluja.

Jos palautan verkkokaupasta ostetun tuotteen, joudunko maksamaan itse postikulut ja missä ajassa tavara tulee palauttaa?

Palautuskuluista vastaa pääsääntöisesti kuluttaja, ellei myyjän kanssa ole toisin sovittu. Myyjä vastaa palautuskuluista myös silloin, jos se on laiminlyönyt ilmoittaa niiden kuulumisesta kuluttajan vastuulle. Kirjallinen peruutusilmoitus myyjälle tulee tehdä 14 kalenteripäivän sisällä hankinnasta ja tavara tulee palauttaa myyjälle viimeistään 14 kalenteripäivän kuluttua peruutusilmoituksen tekemisestä.

Olin Ruotsissa ja ostin paikallisesta ostoskeskuksesta kalliin astiasarjan. Olisin halunnut palauttaa sen heti seuraavana päivänä, mutta myyjä ei suostunut perumaan kauppaan. Eikö minulle ole aina 14 vuorokauden peruutusoikeutta?

Kauppa sitoo niin myyjää kuin ostajaakin, eikä kumpikaan voi vetäytyä siitä yksipuolisesti ilman seuraamuksia. Useat eurooppalaiset kaupat ja kauppaketjut saattavat myöntää tuotteille vaihto- tai palautusoikeuden, mutta oikeuden myöntäminen on liikkeelle vapaaehtoista. Tarkista siksi aina etukäteen, suostuuko liike asiakaspalautukseen, jos olet epävarma ostoksestasi. Sen sijaan etämyynnissä (verkkokauppa, postimyynti, puhelinmyynti, tv-kaupat) kuluttaja voi peruuttaa kaupan ilman erityistä syytä koko EU:n alueella. Peruutusaika on 14 kalenteripäivää. Peruutuksesta on ilmoitettava myyjälle aina kirjallisesti. Pelkkä tavaran palauttaminen tai noutamatta jättäminen ei riitä. Huomaathan myös, että peruutusoikeus ei koske kaikkia tuotteita ja palveluita.

Päivitetty 16.9.2014 Tulosta