Försening vid destinationen
Om fartyget anländer för sent till sin destination kan du välja mellan följande alternativ
Ersättningsalternativ
-
Du kan kräva 25 procent av biljettpriset när förseningen är minst:
- 1 timme om resan enligt tidtabellen tar högst 4 timmar
- 2 timmar om resan enligt tidtabellen tar över 4 timmar men högst 8 timmar
- 3 timmar om resan enligt tidtabellen tar över 8 timmar men högst 24 timmar
- 6 timmar om resan enligt tidtabellen tar över 24 timmar
Du kan kräva 50 procent av biljettpriset när förseningen är minst:
- 2 timmar om resan enligt tidtabellen tar högst 4 timmar
- 4 timmar om resan enligt tidtabellen tar över 4 timmar men högst 8 timmar
- 6 timmar om resan enligt tidtabellen tar över 8 timmar men högst 24 timmar
- 12 timmar om resan enligt tidtabellen tar över 24 timmar
Vid tur och retur-biljetter berättigar en försening i någondera riktningen till en ersättning på 25–50 procent av halva biljettpriset.
Om du har en uppvisnings- eller periodbiljett kan du kräva ersättning för upprepade förseningar enligt trafikidkarens ersättningssystem.
Ersättning beviljas inte om det är fråga om en kryssning som omfattar mer än 2 övernattningar ombord eller om situationen beror på resenären själv.
Ersättning får inte heller ges när annulleringen eller dröjsmålet har anmälts innan biljetten köptes eller den orsakas av väderförhållanden som äventyrar fartygets säkerhet eller av extraordinära förhållanden som inte hade kunnat undvikas även om alla åtgärder som rimligen skulle ha krävts hade vidtagits.
-
Om du har lidit skada på grund av att fartyget har försenats eller ställts in kan du eventuellt få skadestånd. Ersättningen bestäms enligt den nationella lagstiftningen.