Viivästyminen määränpäässä

Korvaus lipun hinnasta, kun laiva saapuu myöhässä määränpäähänsä

Voit vaatia 25 prosenttia lipun hinnasta, kun laiva myöhästyy vähintään:

  • 1 tunnin, jos matkan aikataulun mukainen kesto on enintään 4 tuntia
  • 2 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on yli 4 tuntia mutta enintään 8 tuntia
  • 3 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on yli 8 tuntia mutta enintään 24 tuntia
  • 6 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on yli 24 tuntia

Voit vaatia 50 prosenttia lipun hinnasta, kun laiva viivästyy vähintään:

  • 2 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on enintään 4 tuntia
  • 4 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on yli 4 tuntia mutta enintään 8 tuntia
  • 6 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on yli 8 tuntia mutta enintään 24 tuntia
  • 12 tuntia, jos matkan aikataulun mukainen kesto on yli 24 tuntia

Menopaluu-lipuissa viivästyksestä jompaankumpaan suuntaan seuraa 25–50 % korvaus puolesta lipun hinnasta.

Jos sinulla on näyttö- tai kausilippu voit vaatia toistuvista viivästyksistä korvausta liikennöitsijän korvausjärjestelmän mukaisesti.

Korvausta ei saa, jos kyseessä on risteily, johon kuuluu yli 2 yöpymistä aluksella tai jos tilanne on matkustajan itse aiheuttama. Korvausta ei saa myöskään silloin, kun peruutuksesta tai viivästyksestä on ilmoitettu ennen lipun ostamista tai sen aiheuttaa aluksen turvallisuuden vaarantava sääolosuhde tai poikkeuksellinen olosuhde, joita ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi tehty.

Korvaus viivästyksen aiheuttamasta vahingosta

Jos sinulle on aiheutunut vahinkoa laivan viivästymisen tai peruutuksen takia, voit mahdollisesti saada vahingonkorvausta. Korvaus määräytyy kansallisen lainsäädännön mukaan.

Neuvoja valituksen tekemiseen löydät kohdasta valitusohjeet.