Alternativ tvistlösning till konsumenternas hjälp (ADR och ODR)

  • Med alternativ tvistlösning avses ett förfarande där konsumenttvister avgörs av ett opartiskt tvistlösningsorgan utanför domstolsväsendet. För alternativ tvistlösning används ibland den engelska förkortningen ADR, som står för Alternative Dispute Resolution.

    Fördelarna med ADR i förhållande till ett domstolsförfarande är att processen är lätt, snabb och billig. Detta innebär i de flesta situationer att förfarandet är avgiftsfritt och att konsumenten inte behöver ett separat ombud för att driva sitt eget ärende.

    ADR vid gränsöverskridande tvister

    ADR-systemet är en relativt effektiv lösning särskilt i gränsöverskridande tvister. En gränsöverskridande tvist kan till exempel handla om att en finländsk konsument köper en produkt i en svensk webbutik, men säljaren levererar inte produkten. Om parterna inte lyckas lösa tvisten sinsemellan, försöker Konsument Europa först reda ut meningsskiljaktigheterna. Om medlingen inte ger resultat kan konsumenten anhängiggöra ärendet hos ett tvistlösningsorgan. När tvisten gäller en produkt eller tjänst som köpts på internet kan man utnyttja ODR-forumet, som beskrivs närmare nedan. Observera att ODR-plattformen stängs den 20 juli 2025 och att den inte längre kommer att behandla nya ärenden.

    Det behöriga ADR-organet bestäms alltid från fall till fall, även om det oftast är ett organ som verkar i näringsidkarens hemland. För att lokalisera rätt tvistlösningsorgan kan du vända dig till Konsument Europa Finland.

    Tvistlösningsorgan i Finland och Europa

    I varje europeiskt land finns flera ADR-organ, som alla är specialiserade på att lösa tvister som gäller vissa produkter eller tjänster. I Finland finns det tre sådana officiella organ, medan antalet i andra europeiska länder kan vara till och med mångdubbelt.

    Finlands ADR-aktörer är konsumenttvistenämnden, trafik- och patientskadenämnden samt finansbranschens avtalsbaserade kundorganisation (Försäkrings- och finansrådgivningen FINE). Du får mer information om varje organs behörighet på dess egen webbplats.

    Tvistlösningsorganens verksamhet har ordnats på olika sätt i olika stater, och avgöranden kan ges av till exempel nämnder, medlare och konsumentombudsmän. Dessutom förekommer det variation i hur bindande besluten är juridiskt: De finländska ADR-organens beslut är till sin natur rekommendationer som inte har samma rättsverkningar som en dom. De flesta företag följer ändå dem. En del av de organ som verkar i andra länder ger å sin sida rättsligt bindande avgöranden som jämställs med domstolsbeslut. Det är därför bra att notera att varje tvistlösningsorgan har sina egna regler och förfaranden. Detta leder till exempel till att förfarandet i allmänhet förs på det officiella språket i ADR-aktörens hemstat.

    Finlands ADR-aktörer

  • Den europeiska plattformen för tvistlösning online stängdes den 20 juli 2025, efter antagandet av förordning (EU) 2024/3228.

    Efter att plattformen har stängts kan konsumenter vända sig till Konsument Europa Finland vid gränsöverskridande konsumenttvister:

    Konsument Europa Finland’s kontaktuppgifter