Tiedustelu kuluttajan oikeuksista
Mitä oikeuksia minulla on ostaessani verkkokaupasta ja miten tunnistan luotettavan toimijan? Mitä oikeuksia minulla on lentojen viivästyessä, peruuntuessa tai matkatavaroiden kadotessa?
Jos sinulla on yleistä kysyttävää kuluttajan oikeuksistasi EU:ssa, ota yhteyttä meihin tällä lomakkeella.
-
Useimmissa tapauksessa tarvitsemme asiaasi arvioidaksemme tilausvahvistuksen, maksukuitin sekä myyjän kanssa käydyn kirjeenvaihdon, joten kokoathan asiakirjat valmiiksi yhteydenottoasi varten
Jos valituksesi koskee kotimaista yritystä, käänny Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvonnan puoleen.
-
Voit olla meihin yhteydessä joko yhteydenottolomakkeella tai puhelimitse.
Euroopan kuluttajakeskus
Puhelinpäivystyksemme palvelee ma–ke klo 9–12.
Euroopan kuluttajakeskukselle saapuvat yhteydenotot kirjataan Euroopan komission ylläpitämään tietokantaan.
Taulukko vakiokorvauksen laskemiseen
Voit käyttää alla olevaa taulukkoa vakiokorvauksen määrän laskemiseen.
| Matkan pituus | Viivästys määränpäässä | Korvaus |
|---|---|---|
| Lennon pituus enintään 1500 km | yli 3 h | 250 € |
| EU:n sisäinen lento yli 1500 km tai EU:n ulkopuolelle suuntautuva lento, 1500–3500 km | yli 3 h | 400 € |
| Lento EU:n ulkopuolelta (lähtevä/saapuva), lennon pituus yli 3500 km | 3–4 h | 300 € |
| Lento EU:n ulkopuolelta (lähtevä/saapuva), lennon pituus yli 3500 km | yli 4 h | 600 € |