Evästeiden käyttö Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla

Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla käytetään evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttöä koskevien tilastojen keräämiseksi. Lue lisää evästeiden käytöstä

Tietoa meistä

Tervetuloa Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivulle

Meiltä saat tietoa rajat ylittävän kaupan kuluttajakysymyksissä, kun teet ostoksia tai tilaat palveluja Suomen ulkopuolelta muista EU-maista, Norjasta tai Islannista.

Neuvomme sinua tuotteiden tilaamista, maksamista ja palauttamista koskevissa asioissa ja muissa kaupankäynnin ongelmatilanteissa. Tarvittaessa myös varoitamme sinua verkko-ostamiseen liittyvistä sudenkuopista ja epäluotettavista myyjistä.

Tämän lisäksi autamme sinua löytämään sovintoratkaisun yksittäisessä rajat ylittävän kaupan riidan asteelle edenneessä asiassa. Sovitteluapua tarjoamme ainoastaan Suomen ulkopuolella EU-alueella tehtyjen hankintojen suhteen.

Verkkosivuillamme kerromme rajat ylittävään kauppaan liittyvistä aiheista ja kuluttajan oikeuksista EU- lainsäädännön pohjalta.

Tavoitteena sovintoratkaisu

Euroopan kuluttajakeskuksessa keskitymme yksittäisiin kuluttajariitoihin tavoitteenamme kotiuttaa kuluttajien saatavia rajat ylittävässä kaupassa. Toimintaamme ei liity julkisen vallan käyttöä, joten emme voi velvoittaa myyjää tai palveluntarjoajaa hyvitykseen tai korvaukseen sopimusrikkomuksen vuoksi.

Sen sijaan pyrimme hoitamaan asiaasi siten, että lopputuloksena olisi sovinto. Joissain tapauksissa saatamme ohjata sinut tuomioistuimen ulkopuoliseen riidanratkaisuelimeen, yleensä siinä EU-jäsenvaltiossa, josta olet tuotteen tai palvelun ostanut.

Euroopanlaajuinen verkosto tukena

Suomessa Euroopan kuluttajakeskus on osa Kilpailu- ja kuluttajavirastoa (KKV).

Tiimimme on 7-henkinen ja se koostuu Kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä maistraattien asiantuntijoista. Toimintaamme rahoittavat Suomen valtio (Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Uudenmaan maistraatti ja Sisä- Suomen maistraatti) ja Euroopan unioni.

Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste tekee tiivistä yhteistyötä muiden maiden kuluttajakeskusten kanssa. Kunkin maan kuluttajakeskukset muodostavat yhdessä Euroopan kuluttajakeskusten verkoston (ECC-Net, European Consumer Centres Network), jonka toimintaa Euroopan komissio ohjaa.

Suomalaisyrityksiin liittyen kuluttajaa auttaa kuluttajaneuvonta

Jos tarvitset neuvoja tai apua kotimaisesta yrityksestä tehtyyn hankintaan liittyen, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan.

KKV valvoo ja tarvittaessa puuttuu kuluttajamarkkinoilla ilmeneviin epäkohtiin yleisellä tasolla. Tietoa kuluttajansuojasta Suomessa löydät KKV:n verkkosivuilta.


Päivitetty 19.3.2014 Tulosta

Suomen toimipiste

Euroopan kuluttajakeskus 

c/o Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Siltasaarenkatu 12 A, 8. krs
PL 5
00531 HELSINKI 

Puh. 029 553 9500, ma-pe klo 9-12

Kaikki Euroopan kuluttajakeskukselle saapuvat yhteydenotot kirjataan Euroopan komission ylläpitämään tietokantaan. Tietosuojaselosteeseemme voi tutustua täällä.

Yleistä tietoa valitusmenettelystä

Tietoa esimerkiksi käsittelyajoista ja asiasi käsittelyn etenemisestä löydät usein kysytyistä kysymyksistä.

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto 10 vuotta - eurooppalaisten kuluttajien palveluksessa 2005-2015

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto pähkinänkuoressa

 Katso infografiikka


Oikeutesi kuluttajana

Oikeutesi kuluttajana

ECC-Net 2014

Lataa esite (pdf)