Matkan peruuntuminen tai viivästyminen

Jos on todennäköistä, että junavuoro saapuu lopulliseen määränpäähäsi yli 60 minuuttia myöhässä aikataulusta, voit valita seuraavista vaihtoehdoista:

1) Lipun hinnan palauttaminen 

Hinnan palautusta voit vaatia kultakin peruuntuvalta matkan osalta sekä jo tehdyltä matkalta, jos siitä ei ole alkuperäisen matkasuunnitelman kannalta hyötyä. Voit lisäksi vaatia maksutonta ja mahdollisimman pikaista paluumatkaa matkalipussa mainittuun lähtöpaikkaan.

2) Uudelleenreititys 

Rautatieyhtiön täytyy järjestää uudelleenreititys lopulliseen määräpaikkaasi vastaavin ehdoin mahdollisimman pian tai myöhempänä sinulle sopivana ajankohtana ilman lisämaksuja.

3) Matkan jatkaminen viivästyneellä junalla

Jos päätät jatkaa matkaa viivästyneellä junalla, rautatieyhtiön on tarjottava maksutta aterioita ja virvokkeita jos niitä on junassa tai asemalla saatavissa. Voit myös vaatia hotellihuonetta tai muuta majoitusta sekä rautatieaseman ja majoituspaikan välistä kuljetusta, jos majoitus on välttämätöntä ja se on mahdollista järjestää.

Rautatieyhtiön on lisäksi maksettava korvausta matkalipun hinnasta. Korvauksen suuruus on 25 % matkalipun hinnasta, jos juna viivästyy pääteasemaltasi vähintään tunnin ja 50 % matkalipun hinnasta, jos juna viivästyy pääteasemaltasi vähintään 2 tuntia.

Oikeutta korvaukseen ei ole, jos olet saanut tiedon viivästymisestä ennen matkalipun ostamista.

4) Korvaus vahingosta

Jos sinulle on aiheutunut vahinkoa junan viivästymisen tai peruutuksen takia, voit mahdollisesti saada vahingonkorvausta. Korvaus määräytyy kansallisen lainsäädännön mukaan. Rautatieyritys ei kuitenkaan korvaa vahinkoa, joka on aiheutunut esimerkiksi rautatien käytöstä riippumattomasta seikasta, joka ei olisi ollut vältettävissä huolellisuudesta huolimatta.

Neuvoja valituksen tekemiseen löydät kohdasta valitusohjeet.