Hyvä tietää, kun ostat auton ulkomailta

  • Ostatko autoliikkeestä?

    • Kun auto on ostettu autoliikkeestä, vastaa tämä myyjäyritys siitä, että auto vastaa sovittua vähintään EU-direktiiviin minimitason mukaisesti. Riippuen sovellettavasta lainsäädännöstä, kuluttajansuoja saattaa olla myös minimitasoa parempi. Jos myyjä ei markkinoi autojaan Suomeen ja kaupat tehdään toisessa EU-maassa, sovellettavaksi tulee yleensä myyjän kotimaan laki. Se saattaa poiketa Suomen laista. Esimerkiksi Saksassa myyjän virhevastuu on rajattu 2 vuoteen ja käytettyjen autojen kohdalla se on sopimusehdolla rajattavissa vuoteen. Jos autossa ilmenee myöhemmin vika, sen korjaaminen voi muodostua hankalaksi, koska saksalaisen lainsäädännön mukaan myyjällä on lähes poikkeuksetta oikeus korjata auton vika.

    Ostatko valtuutetulta jälleenmyyjältä?

    • Valtuutetulta jälleenmyyjältä ostaminen on yleensä turvallisempaa kuin ”jobbarilta” niin virheiden välttämisen kuin niiden oikaisemisen kannalta. Saksassa Deutsches Kraftfahrzeugegewerben-yhdistyksen jäsenyritykset ovat yleensä sitoutuneet tuomioistuimen ulkopuolisiin riitojenratkaisujärjestelmiin, mikä on ristiriitatilanteessa kuluttajan edunmukaista. Ruotsissa toimii Motorbranchens Riksförbund, jonka jäsenet noudattavat tiettyjä sääntöjä ja Ruotsin kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja. Ruotsin kuluttajaviranomaisten mukaan järjestön ulkopuolisten, ammattimaisten kauppiaiden kanssa ei kannata käydä kauppaa.

    Ostatko ammattimaiselta välittäjältä?

    • Ammattimaisen välittäjän vastuu autokaupassa riippuu siitä, kenen lukuun hän toimii ja minkä maan laki tulee sovellettavaksi. Ammattimainen välittäjä vastaa vähintäänkin siitä, että hän hoitaa oman tehtävänsä sopimuksen mukaisesti ja huolellisesti. Välittäjän vastuu saattaa myös olla tätä laajempi. Laajimmillaan vastuu on sama kuin myyjällä. Jos suomalainen välittäjä markkinoi palvelujaan Suomessa ja välittää sopimuksen myyjänä olevan saksalaisen yksityishenkilön edustajana, hän vastaa Suomen kuluttajansuojalain mukaan kuin myyjä.
    • Välittäjä vapautuu myyjän vastuusta, jos hän:
      • toimii toisen elinkeinonharjoittajan edustajana
      • kertoo olevansa vain välittäjä
      • kertoo, että vastuun kaupasta kantaa myyjä.
    • Jos kauppasopimus tehdään suomalaisen välittäjän kanssa siten, että hän hakee auton lopullisen ostajan toimeksiannosta Saksasta ostamalla sen ensin itselleen, hän todellisuudessa on myyjä suhteessa lopulliseen ostajaan. Asiassa sovelletaan tällöin Suomen kuluttajansuojalain säännöksiä myyjän virhevastuusta. Jos taas ostaja antaa toimeksiannon suomalaiselle välittäjälle hakea auto Saksasta ostajan lukuun, vastaa välittäjä toimeksiantosopimuksen mukaisesti. Huolellisuus on ehdottoman tärkeää välittäjän ja toimeksisaajan valinnassa. Jos annat välittäjälle toimeksiannon hakea itsellesi auton, tee myös hänen kanssaan kirjallinen sopimus. Yksilöi sopimukseen tarkasti toimeksiannon sisältö, ehdot, ja ominaisuudet, jotka etsittävän auton tulee täyttää.

    Ostatko yksityishenkilöltä?

    • Kahden yksityishenkilön tai kahden yrittäjän välisiin autokauppoihin ei sovelleta kuluttajansuojalainsäädäntöä, eivätkä kuluttajaviranomaiset auta niiden selvittelyssä. Harkitse, ennen kuin päätät antaa kaverisi tai vaikkapa saksalaisen tutun hakea tai koeajaa itsellesi auton. Huolimatonta kaveria ei saa vastuuseen kuluttajansuojasäännösten kautta. Varmista lisäksi, että kauppasopimusta ei ole kirjattu tehdyksi kahden yrittäjän välisenä kauppana. Saksassa esimerkiksi tällaista kahden elinkeinoharjoittajan välistä sopimussuhdetta ilmaisee sana: Händlergeschäft.
    • Jos ostat auton kadunvarresta yksityiseltä henkilöltä, sinulla ei ole käytännössä juuri mitään suojaa. Ostajana voit toki viedä asian oikeuteen. Vaikka yksityishenkilöiltä auton saattaa saada edullisemmin kuin liikkeiltä, huolellisuus on todella tarpeen. Huomaa kuitenkin seuraava: jos ostat Saksassa auton itsenäiseltä ammatinharjoittajalta, kuten lääkäriltä, lakimieheltä, arkkitehdiltä tai maanviljelijältä, joka on käyttänyt autoa ammattinsa harjoittamisessa, hänet luokitellaan kuluttajansuojan kannalta yrittäjäksi.
  • Auton ostaminen etämyynnistä ulkomailta tarkoittaa sitä, että tutustut autoon verkkosivuilla, kauppasopimukset tehdään verkossa tai faksilla ja auto lähetetään sinulle ilman, että olet voinut tarkastaa sen etukäteen. Jos ostat auton verkon kautta tai jonkin muun etäviestimen välityksellä yritykseltä, sinua suojaavat Euroopan unionissa etämyyntiä koskevan direktiivin (direktiivi kuluttajan oikeuksista 2011/83/EU) mukaiset vähimmäissäännökset.

    Käytännössä käytetyn auton ostaminen ainoastaan verkon välityksellä on erittäin riskialtista, varsinkin jos auton joutuu maksamaan etukäteen. Jos auton nähtyäsi ja koeajettuasi tuletkin siihen tulokseen, ettei se miellytä, myyjältä voi olla käytännössä miltei mahdotonta saada rahoja ja auton palautuskuluja takaisin peruutusoikeudesta huolimatta.

    Lue myös

    Vinkkilista auton ostamiseen ulkomailta

  • Monet kuluttajat ovat tilanneet verkossa hinta-arvion autostaan siinä käsityksessä, että palvelu on ilmainen. Palvelun käytöstä on kuitenkin seurannut lasku, joka usein on hintava, jopa useita satoja euroja.

    Autonarviopalvelut ovat aiheuttaneet harmia ja työllistäneet kuluttajaviranomaisia monissa maissa jo usean vuoden ajan. Kuluttajan kannattaa aina tutkia tilaussivustoa tarkoin, ennen kuin syöttää sille tietojaan.

    Kuluttajat kertovat tyypillisesti törmänneensä sosiaalisessa mediassa hinta-arviopalvelun mainokseen, jossa on houkuteltu antamaan muun muassa auton rekisterinumero ja sähköpostiosoite. Kuluttajat ovat luulleet tilanneensa ilmaisen hinta-arvion autostaan, mutta sähköpostiin on tullut myös lasku. Tieto hinnasta saattaa löytyä pienellä kirjainkoolla jostain päin palvelua, mutta selkeästi siitä ei kerrota ja se tulee useimmille yllätyksenä. Useassa tapauksessa hinta-arvion tilaaja on alaikäinen ja asiaa selvittämässä on hänen vanhempansa. Usein nämä palveluntarjoajat ovat ulkomailla, vaikka arviopalvelut ovat suomen kielellä.

    Toimintaohjeita kuluttajille

    Jos olet tilannut autonarviopalvelun tietämättä sen maksullisuudesta, et ole tehnyt tilausta lainkaan tai sen on tehnyt puolestasi joku muu, esimerkiksi alaikäinen lapsi, tee yritykselle kirjallinen reklamaatio. Sinun ei tarvitse maksaa laskua, mutta reklamaatio tulee tehdä. Reklamaatio kannattaa tehdä esimerkiksi sähköpostitse, jos mahdollista, jotta sinulle jää todiste siitä.

    Voit hyödyntää yritykselle reklamoidessasi seuraavia tekstejä ja valita vaihtoehdoista tilanteeseen sopivan vaihtoehdon:

    • En ole tilannut teiltä autonhinta-arviopalvelua maksullisena palveluna. Mainoksessanne tai tilauslomakkeessanne ei kerrottu, että kyseessä on maksullinen palvelu. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.
    • En ole tilannut teiltä autonhinta-arviopalvelua. Omistan kyseisen ajoneuvon, mutta tilauksen on tehnyt joku muu eikä tilaus näin ollen sido minua. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.

    Voit reklamoida edellä kuvatulla tavalla, vaikka arvion tai laskun saamisesta olisi kulunut yli 14 päivää. Yksi reklamaatio yritykselle riittää.

    Säilytä saamasi hinta-arvio, laskut, reklamaatiosi sekä siihen tuleva vastaus. Ole välittömästi yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen, jos yritys antaa laskun perintätoimiston perittäväksi ja vastaanotat perintätoimistolta erillisen maksuvaatimuksen.

  • Nykyään moni kuluttaja tilaa auton varaosia tai huoltoon liittyviä tuotteita verkosta. Kun tilaat auton varaosia ulkomaisesta verkkokaupasta, suosittelemme hakua tehdessäsi käyttämään varaosan OE-numeroa tai OEM-numeroa (auton varaosan alkuperäisnumeroa). Älä käytä esimerkiksi pelkästään auton rekisterinumeroa ja mallia. Tiedossamme on useita tapauksia, joissa muulla kuin OE-numerolla hakemalla kuluttaja on saanut autoonsa sopimattomia osia, joiden vaihtaminen ja palautus voi olla vaikeaa. Myös eri rengastermeistä kannattaa ottaa selvää ennen renkaiden tilaamista.

  • Maatalouskoneita ostetaan nykyään usein myös verkon kautta. Verkkokauppoja vertailemalla kuluttaja voi löytää tarvitsemansa koneen parempaan hintaan ja valikoimakin on laaja. Euroopan kuluttajakeskuksille eri puolilla Eurooppaa on kantautunut kuitenkin yhteydenottoja myös huijauksista esimerkiksi traktoria ostettaessa. Huijauksia on tullut vastaan muun muassa brittiläisissä ja italialaisissa verkkokaupoissa. Tapaukset ovat keskenään hyvin samankaltaisia.

    Kuluttajat ovat joutuneet huijauksen uhriksi esimerkiksi ostaessaan minikaivuria tai traktoria omaan käyttöönsä verkossa.  Näissä tapauksissa kauppaa on käynyt usein yritys, jonka nimi on kopioitu suoraan joltain toiselta yritykseltä, jonka toiminnalla ei ole mitään tekemistä traktoreiden kanssa. Ostajaa pyydetään yleensä suorittamaan ennakkoon usean tuhannen euron käsiraha. Sitten myyjä katoaa, eikä traktoria koskaan tule.

    Näistä merkeistä saatat tunnistaa mahdollisen huijausyrityksen:

    • Merkittävästi alhaisempi myyntihinta verrattuna muihin sivustoihin tai tarjouksiin.
    • Myyjän verkkosivusto on äskettäin perustettu tai myyjän tekemällä verkkosivulla on varoitusmerkkejä, esimerkiksi huonoa kieltä, puuttuvia tietoja tai toiminnallisia puutteita. Voit syöttää sivuston osoitteen esimerkiksi who.is tai scamadviser.com -palveluun, jotka arvioivat sivuston luotettavuutta. Huomaa myös, että jos myyjän nimi johtaa verkkosivulle, jolla ei ole mitään tekemistä traktoreiden kanssa, kyseessä on huijaus.
    • Sinulle lähetetään asiakirjoja kuten kaupparekisteriotteita nähtäväksi luotettavan kuvan antamiseksi myyjästä. Toiminta kuitenkin eroaa hämäyksenä käytetyn yrityksen tiedoista esimerkiksi toiminnan kuvauksessa tai myyntitavan muodossa (verkkomyynti).
    • Kuljetuskulut luvataan hyvittää ostohinnasta kaupan päätteeksi.
    • Maksu tulisi suorittaa esimerkiksi pankkisiirrolla, joka ei ole yleensä suositeltava maksutapa verkkokaupassa.
    • Verkkosivuissa ja myyjän viesteissä on kirjoitusvirheitä.
    • Maatalouskoneeseen ei pääse tutustumaan konkreettisesti etukäteen, koska se on eri maassa.
    • Jos myyntitarjous täyttää yhden tai useamman edellä mainitun kohdan, on suositeltavaa jättää ostos tekemättä. Epäselvissä tapauksissa voit ottaa yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen ennen käsirahan maksamista.
    • Jos päätät ostaa traktorin, lue asiakirjat tarkkaan läpi. Toisinaan kuluttaja on merkitty sopimukseen yrittäjäksi yksityishenkilön sijaan, jolloin kuluttajansuojaviranomaiset eivät voi auttaa ongelmatilanteissa. Tämä koskee myös tilanteita, kun tilaat maatalouskoneita yrityksellesi ja toimit itse elinkeinonharjoittajana.
    • Vaikka olisit tarkka, saatat silti joutua huijauksen uhriksi. Jos näin tapahtuu, ole yhteydessä polisiin. Jos olet jo maksanut huijarille, mahdollisuutesi saada rahasi takaisin ovat valitettavasti vähäiset. Siksi kannattaa selvittää hieman verkkokaupan taustoja, josta aikoo tehdä isoja ostoksia.