Vaihtoehtoinen riidanratkaisu kuluttajien apuna (ADR ja ODR)
-
Vaihtoehtoisella riidanratkaisulla viitataan menettelyyn, jossa kuluttajariidan ratkaisee tuomioistuimen ulkopuolinen, puolueeton riidanratkaisuelin. Vaihtoehtoisesta riidanratkaisusta käytetään toisinaan englanninkielistä lyhennettä ADR, joka tulee sanoista Alternative Dispute Resolution. ADR:n etuja tuomioistuinmenettelyyn nähden ovat prosessin keveys, nopeus ja edullisuus. Tämä tarkoittaa useimmissa tilanteissa menettelyn maksuttomuutta ja sitä, että kuluttaja ei tarvitse erillistä asiamiestä ajamaan omaa asiaansa.
ADR rajat ylittävissä riidoissa
ADR-järjestelmä on suhteellisen tehokas ratkaisukeino erityisesti rajat ylittävissä riitatilanteissa. Rajat ylittävä riita voi olla esimerkiksi sellainen, jossa suomalainen kuluttaja hankkii tuotteen ruotsalaisesta verkkokaupasta mutta myyjä ei toimitakaan tuotetta. Jos riidan osapuolet eivät onnistu ratkaisemaan riitaa keskenään, Euroopan kuluttajakeskus yrittää ensin sovitella erimielisyyttä. Jos sovittelu ei kuitenkaan tuota tulosta, kuluttaja voi saattaa asian vireille riidanratkaisuelimessä. Kun riita koskee verkossa ostettua tuotetta tai palvelua, vireillepanossa voi hyödyntää ODR-foorumia, josta kerrotaan tarkemmin alla. Huomaathan että ODR-foorumi on sulkeutunut 20.7.25.
Toimivaltainen ADR-elin määräytyy aina tapauskohtaisesti, joskin se useimmiten on elinkeinonharjoittajan kotimaassa toimiva elin. Voit oikean riidanratkaisuelimen paikallistamiseksi kääntyä Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen.
Riidanratkaisuelimet Suomessa ja Euroopassa
Kussakin Euroopan valtiossa toimii useita ADR-elimiä, joista kukin on erikoistunut tietynlaisia tuotteita tai palveluita koskevien riitojen ratkaisemiseen. Suomessa tällaisia virallisia elimiä on kolme, kun taas muissa Euroopan valtioissa määrä voi olla jopa moninkertainen.
Suomen ADR-toimijat ovat kuluttajariitalautakunta, liikenne- ja potilasvahinkolautakunta sekä finanssialan sopimuspohjainen asiakasorganisaatio (Rahoitus- ja vakuutusneuvonta FINE). Saat lisätietoa kunkin elimen toimivallasta sen omilta verkkosivuilta.
Riidanratkaisuelinten toiminta on järjestetty eri valtioissa eri tavalla, ja ratkaisuja voivat antaa esimerkiksi lautakunnat, sovittelijat ja kuluttaja-asiamiehet. Lisäksi päätösten oikeudellinen sitovuus vaihtelee: Suomen ADR-elinten antamat päätökset ovat luonteeltaan suosituksia, joilla ei ole tuomion oikeusvaikutuksia. Suurin osa yrityksistä kuitenkin noudattaa niitä. Osa muissa maissa toimivista elimistä taas antaa oikeudellisesti sitovia ratkaisuja, jotka rinnastuvat tuomioistuinten antamiin päätöksiin. Onkin hyvä huomata, että kullakin riidanratkaisuelimellä on omat sääntönsä ja menettelynsä. Tästä seuraa esimerkiksi se, että menettely käydään yleensä ADR-toimijan kotivaltion virallisella kielellä.
Suomen ADR-toimijat
-
Eurooppalainen verkkovälitteinen riidanratkaisufoorumi on lakkautettu 20. 7.2025 alkaen asetuksen (EU) 2024/3228 hyväksymisen myötä.
Foorumin sulkemisen jälkeen kuluttajat voivat kääntyä Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen maiden rajat ylittävän kaupan riitatilanteissa:
Lue lisää
- Kuluttajariitojen ratkaisu tuomioistuinten ulkopuolella – Käytännön tietoa (Sinun Eurooppasi) Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Tuomioistuinten ulkopuoliset riidanratkaisuelimet Euroopassa Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Miten hyvin vaihtoehtoinen riidanratkaisu toimii Euroopassa?
- Uutiskirjeemme 3/2016 – riidanratkaisuteemanumero (ADR/ODR)