Mistä lentoihin liittyen kysytään?

Euroopan kuluttajakeskus saa päivittäin kuluttajien yhteydenottoja, jotka liittyvät lentomatkustamiseen. Olemme koonneet yhteen tyypillisimmät kysymykset vastauksineen.

KYSYMYS: Minulla oli varaus lennolle Helsinki – Tukholma. Lento ei kuitenkaan lähtenyt ajallaan ja olin perillä noin kaksi tuntia myöhemmin kuin alkuperäisen aikataulun mukaan olisi pitänyt olla. Lentoyhtiö tarjosi minulle vain mehua ja keksejä. Menikö tämä nyt oikein? Miksi en voi saada vakiokorvausta?

VASTAUS: Lentomatkustajan oikeus korvaukseen viivästystilanteessa riippuu lentomatkan pituudesta sekä viivästyksen kestosta, jonka lentoyhtiö on arvioinut. Jos lennon arvioidaan viivästyvän yli kaksi tuntia alle 1500 kilometriä pitkällä reitillä, saa matkustaja aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan ja ilmaiseksi kaksi puhelua, faksia tai sähköpostiviestiä. Oikeutta vakiokorvaukseen ei kuitenkaan ole, sillä se edellyttää, että matkustaja saapuu määräpaikkaansa vähintään 3 tuntia aikataulun mukaista saapumisajankohtaa myöhemmin.

Lisätietoa matkustajan oikeuksista viivästystilanteissa ja vakiokorvauksista löydät kotisivuiltamme.

KYSYMYS: Sain tietää matkaani edeltävänä päivänä, että lentoni Helsingistä Frankfurtiin on peruttu. Lentoyhtiö ilmoitti, että se palauttaa rahani. Eikö sen pidäkään tarjota toista lentoa tilalle? Olin myös todella järkyttynyt lomani epäonnistumisesta: paljonko voin vaatia korvausta tästä?

VASTAUS: Jos lento on peruttu, saa matkustaja valita joko lipun hinnan palauttamisen seitsemän päivän kuluessa tai uudelleenreitityksen lopulliseen määräpaikkaan vastaavilla ehdoilla. Jos valitset uudelleenreitityksen, olet oikeutettu myös huolenpitoon odotusaikana. Lennon peruuntuessa lentoyhtiöltä voi vaatia vakiokorvausta. Jos sinulle on ilmoitettu peruutuksesta vähintään 14 päivää ennen lentoa tai jos sinulle on tarjottu uudelleenreititystä, joka on lähellä alkuperäisiä aikoja, tai jos lentoyhtiö voi osoittaa, että peruutus johtui poikkeuksellisista olosuhteista, et voi saada vakiokorvausta.

Vahingonkorvausta voi saada vain toteennäytettävistä kuluista, kuten esimerkiksi viivästyksen vuoksi käyttämättä jääneestä junalipusta, mutta ei mielipahasta tai harmista. Lisätietoa matkustajan oikeuksista peruutustilanteissa ja vakiokorvauksista löydät täältä.

KYSYMYS: Oulun lentokentällä minulle kerrottiin, etten pääsekään Helsinkiin varaamalleni lennolle, koska se on ylibuukattu. Minulle järjestettiin korvaava lento, mutta sitä piti odottaa monta tuntia ja pääsin kotiin paljon myöhemmin. Haluan, että minulle korvataan lentolipun hinta, voinko saada myös vakiokorvauksen?

VASTAUS: Jos lennolle pääsy evätään ilman hyväksyttävää syytä, voi valita joko lipun hinnan palauttamisen seitsemän päivän kuluessa tai uudelleenreitityksen lopulliseen määräpaikkaan vastaavilla ehdoilla. Jos olet valinnut uudelleenreitityksen, et voi vaatia rahanpalautusta lentolipusta. Matkustaja on kuitenkin oikeutettu vakiokorvaukseen.

Lisätietoa matkustajan oikeuksista, jos pääsy lennolle on evätty, löydät kotisivuiltamme.

KYSYMYS: Olin viikon lomalla Italiassa. Matkalaukkuni tuli perille vasta seuraavana päivänä ja jouduin ostamaan meikkejä, vaatteita ja shampoota. Valitin asiasta lentoyhtiölle, mutta he eivät korvaakaan tekemiäni ostoksia. Miten se voi olla mahdollista?

VASTAUS: Menolennolla voi vaatia lentoyhtiöltä korvausta välttämättömistä hankinnoista, esimerkiksi hygieniatuotteista. Matkustajalla on kuitenkin velvollisuus minimoida aiheutuneet kustannukset. Kannattaa myös muistaa, että matkatavaroiden viivästyksestä on tehtävä jo lentokentällä ilmoitus (niin sanottu PIR eli property irregularity report). Sen lisäksi on lähetettävä kirjallinen vaatimus lentoyhtiölle 21 päivän kuluessa siitä, kun on saanut matkatavarat.

Lisätietoa matkatavaroiden viivästystilanteista löydät täältä.

KYSYMYS: Vain vuoden vanha hieno matkalaukkuni sai pahoja naarmuja ja sen lukko rikkoutui lennon aikana. Huomasin sen heti, mutta ehdin ilmoittaa siitä lentoyhtiölle vasta muutaman päivän kuluttua tapahtuneesta. Kuka tämän korvaa? Haluan uuden matkalaukun.

VASTAUS: Lentoyhtiö on vastuussa kirjatun matkatavaran vahingoittumisesta, jos se sattuu ilmakuljetuksen aikana tai tavaran ollessa sen hallussa. Vahinkoilmoitus eli PIR (property irregularity report) kannattaa tehdä heti, kun saa laukun, sillä muuten voi olla lähes mahdotonta osoittaa vahingon aiheutuneen matkalaukulle sen ollessa lentoyhtiön hallussa. Vahinkoilmoituksen lisäksi täytyy tehdä ilmoitus lentoyhtiölle heti, kun on huomannut vahingon ja joka tapauksessa viimeistään 7 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta, muussa tapauksessa menettää oikeuden saada korvausta. Kannattaa myös huomata, ettei käytetystä tavarasta makseta korvausta hankintahinnan täyden arvon mukaan.

Lisätietoa matkatavaroiden vahingoittumisesta löydät kotisivuitamme.

Lue myös uutiskirjeemme juttu lentomatkustajan oikeuksien valvonnasta, korvaustenhausta ja tapausesimerkeistä.