Tuotteiden toimitusongelmat ja lentoriidat kesän 2022 valitusaiheina

Tuotteiden toimitusongelmat ja lentoja koskevat eri riitatilanteet olivat yleisimpiä aiheita, joista kuluttajat valittivat Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteelle loppukevään ja kesän aikana. Saimme touko-elokuussa yhteensä 927 uutta yhteydenottoa. Viime vuoden vastaavana ajanjaksona yhteydenottomäärä oli 855.

Baltiaan sijoittuvat yritykset painottuivat verkko-ostamisen ongelmissa

Kesällä 2021 saimme noin 75 yhteydenottoa, jotka koskivat Baltiassa sijaitsevaa yritystä. Kuluneena kesänä vastaava luku oli jo 215, mikä selittyy erityisesti latvialaisella Nordweb SIA:lla ja virolaisella Sampobrand OÜ:llä. Kuluttajat valittivat myös virolaisesta MSY Shop Oü:stä.

Auton hinta-arviopalvelua tarjoavasta Nordweb SIA:sta (Carspy.fi, Carcheck.fi) on tullut lähemmäs 300 valitusta kuluneen vuoden aikana. Yritys piti Euroopan kuluttajakeskuksen käsittelijöitä kiireisinä vielä loppukeväästä, sillä toukokuun aikana kymmenet kuluttajat valittivat yrityksen perusteettomista laskuista. Valitusten taustalla oli se, että yrityksen verkkosivustoilla ei kerrottu selkeästi ja ymmärrettävästi palvelun maksullisuudesta ja peruuttamisoikeudesta. Yrityksen toiminta päättyi toukokuun loppupuolella, mistä julkaisimme tiedotteen. Loppukesästä markkinoille ilmestyi vastaava palvelu, irlantilaisen Quotient INT LTD:n Autoarviointi.fi, josta olemme julkaisseet yhteistiedotteen Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnan kanssa.

Merkittävä osa keskikesän yhteydenotoista koski Sampobrand OÜ:tä, jolla on suomenkielinen Puhelinfix.fi-verkkokauppa. Kuluttajien valituksissa oli pääosin kyse siitä, että yritys ei ollut toimittanut tilattuja tuotteita kuluttajille. Kuluttajat eivät myöskään olleet saaneet rahojaan takaisin. Voit lukea tapauksesta ja tekemästämme työstä valitusten ratkaisemiseksi tarkemmin tiedotteestamme.

Kuluttajilta tuli kesäkauden aikana useita valituksia myös MSY Shop OÜ:stä, jolla oli suomenkielinen verkkokauppa Futonshop.fi. Yritys myi muun muassa sängynrunkoja ja patjoja. Valitukset koskivat Puhelinfix.fi:n tavoin toimitus- ja maksunpalautusongelmia. Uutisoimme kesäkuussa, että Viron kuluttajaviranomainen on asettanut MSY Shop OÜ:n mustalle listalleen, koska yritys ei noudattanut virolaisen riidanratkaisuelimen antamaa suositusta eräässä kuluttajariita-asiassa. Yrityksen verkkosivut ovat sittemmin sulkeutuneet.

Lentomatkustaminen poiki valituksia pitkin kesää

Uusia lentoaiheisia valituksia saapui hieman enemmän kuin vuotta aiemmin: kesällä 2021 luku oli 230, kun taas tänä kesänä yhteydenottoja saapui 267. Muutos kertoo matkustamisen lisääntymisestä verrattuna koronavuosiin. Myös valitusten asiasisältö muuttui, sillä aiemmin iso osa riidoista koski maksunpalautusta lennon peruutustilanteessa. Kuluvana kesänä taas vakiokorvauserimielisyydet alkoivat korostua valituksissa. Lentomatkustajan oikeuksia koskevan EU-asetuksen mukaan matkustaja on tietyin edellytyksin oikeutettu vakiokorvaukseen lentoyhtiöltä, jos hän saapuu lopulliseen määränpäähänsä vähintään kolme tuntia myöhässä.

Heinäkuun alussa Euroopan kuluttajakeskuksen asiantuntijat jalkautuivat Helsinki-Vantaan lentokentälle, jossa meillä oli pieni infopiste ja jaoimme sadoille ohikulkijoille tietoa EU:n lentomatkustajan oikeuksista.

Myös laajasti uutisoidut ruuhkat Euroopan lentokentillä johtivat yksittäisiin valituksiin kuluneena kesänä, kun ruuhkien seurauksena lentoja peruttiin ja niitä viivästyi. Muutamassa tapauksessa kuluttaja itse myöhästyi lennolta lentokentän turvatarkastuksessa olleiden viiveiden takia. Ruuhkien taustalla ovat olleet lakko- ja työvoimapulatilanteet sekä lentomatkustuksen lisääntyminen.

Lentokenttäruuhkiin linkittyvät myös ne kuluttajariidat, joissa lentoyhtiöt eivät olleet uudelleenreitittäneet kuluttajia asianmukaisesti tai ne olivat laiminlyöneet niille asetetun huolenpitovelvoitteen. Lentomatkustajan oikeuksia koskevassa EU-asetuksessa todetaan, että jos lentoyhtiö peruu lennon, matkustaja on oikeutettu uudelleenreititykseen ja huolenpitoon. Vaihtoehtoisesti kuluttaja voi valita lipun hinnan palauttamisen.

Saat lisätietoa lentomatkustajan oikeuksista täältä.

Julkaisemme koko vuoden 2022 valitustilastoja alkuvuodesta 2023.