Puhelinfix.fi-verkkokauppa Viron kuluttajaviranomaisen mustalle listalle – kuluttajilla useita etenemisvaihtoehtoja riitatilanteessa

Viron kuluttajaviranomainen on asettanut virolaisen Sampobrand OÜ:n mustalle listalleen, koska yritys ei noudattanut virolaisen riidanratkaisuelimen antamaa ratkaisusuositusta. Lukuisat kuluttajat ovat valittaneet Sampobrand OÜ:n suomenkielisestä, mobiililaitetarvikkeita myyvästä Puhelinfix.fi-verkkokaupasta. Valtaosa valituksista koskee toimittamatta jääneitä tuotteita.

Suomen Euroopan kuluttajakeskus on saanut kuluttajilta kuluneen vuoden aikana noin 120 yhteydenottoa Puhelinfix.fi-verkkokaupasta. Olemme välittäneet osan tapauksista sovitteluun Viron Euroopan kuluttajakeskukseen. Nämä tapaukset eivät kuitenkaan ratkenneet sovittelulla, sillä yritys ei vastannut Viron Euroopan kuluttajakeskuksen yhteydenottoihin. Ohjeistimme kuluttajia viemään tapauksensa käsiteltäväksi Viron riidanratkaisuelimeen, joka antoi ensimmäisen ratkaisunsa tämän vuoden heinäkuussa. Yritys asetettiin mustalle listalle, koska se ei noudattanut elimen antamaa suositusta siitä, miten virhe tulisi hyvittää kuluttajalle.

Toimintaohjeet kuluttajille

Jos et ole saanut tilaamaasi tuotetta sovitun toimitusajan puitteissa tai saamasi tuote on ollut virheellinen, lähetä yritykselle kirjallinen valitus. Valituksen laatimisessa voit hyödyntää uutiskirjejuttuamme, johon olemme koonneet tietopaketin hyvän reklamaation tekemisestä. Yritys ei välttämättä vastaa reklamaatioon, mutta kuluttajan on kuitenkin hyvä reklamoida omien oikeuksiensa turvaamiseksi.

Jos olet maksanut luottokortilla tilaamasi tuotteen, jota ei ole toimitettu tai joka on virheellinen, sinulla on mahdollisuus vaatia maksu takaisin luottokorttiyhtiöltäsi. Pankkikorttimaksun ollessa kyseessä tarkista pankkisi sopimusehdoista, onko sinulla niiden perusteella vastaava oikeus. Korttiyhtiöiden verkkosivuilta löytyy yleensä valmis lomake maksunpalautusvaatimuksen tekoon esimerkiksi hakusanalla ”korttireklamaatio”.

Jos olet valinnut maksutavaksi laskun tai osamaksun, ole yhteydessä maksunvälittäjänä toimineeseen Paytrail Oyj:hin. Paytrailin sähköpostiosoite on asiakaspalvelu@paytrail.com ja puhelinnumero 020 7181820.

Jos ongelma ei ratkea myyjän kanssa etkä voi tehdä korttireklamaatiota tai kääntyä Paytrailin puoleen, voit käynnistää eurooppalaisen maksamismääräysmenettelyn tuomioistuimessa. Menettelystä asianosaisille aiheutuvat kulut ovat yleensä kohtuulliset. Huomaathan kuitenkin, että jos yritys ajautuu maksuvaikeuksiin, kauppahinnan takaisin saaminen ei välttämättä onnistu maksamismääräyksenkään avulla. Saat menettelystä lisätietoa tämän linkin takaa ja Euroopan kuluttajakeskuksesta.

Palvelemme puhelimitse 029 505 3090 ma–to klo 9–12, ja voit asioida myös verkon kautta: ecc.fi/asiointi.

Lisäys 8.8.2023:

Puhelinfix.fi:n taustayrityksenä toimi aiemmin virolainen Sampobrand OÜ. Sittemmin taustayritykseksi on vaihtunut virolainen K-Power OÜ -niminen yritys. Mikäli kuluttaja aikoo käynnistää menettelyn tuomioistuimessa, on syytä kiinnittää huomiota siihen, kumman taustayrityksen kanssa hän on solminut sopimuksen. Tämä tieto ilmenee yleensä tilausvahvistuksesta tai maksukuitista.