Klagomål om säljare
Vill du klaga på en säljare? Har du problem med en näringsidkare i ett annat EU-land, Norge, på Island eller i Storbritannien? Har du lämnat in ett klagomål till säljaren men denne svarar inte eller anser sig inte vara ersättningsskyldig?
Nätverket av europeiska konsumentcentrum (ECC-Net) kan hjälpa dig att komma fram till en förlikning med säljaren. Du kan kontakta oss med denna blankett.
-
Om du har betalat köpet med kreditkort kan du ha möjlighet att få återbetalning från kortbolaget.
Om ditt klagomål gäller ett inhemskt företag, vänd dig till Konkurrens- och konsumentverkets (KKV) konsumentrådgivning.
-
Om du inte kunde komma överens med företaget på egen hand hjälper vi gärna till.
I de flesta fall behöver vi följande information om ditt ärende för att kunna göra en bedömning och medla:
- beställningsbekräftelse
- kvitto
- korrespondens med säljaren
- dina bankuppgifter med IBAN- och BIC-koder (finns på kontoutdraget).
Om du sköter ärendet åt en närstående behöver vi också en fullmakt.
-
Du kan kontakta oss antingen via en reklamationsblankett eller per telefon.
-
Att ringa och köa till 09-nummer kostar från fast telefon och mobiltelefon enligt inrikes samtalspris. Priset fastställs utifrån uppringarens abonnemangsavtal. Samtalen ingår i allmänhet i samtalspaketen om uppringaren har ett sådant i användning.
Priset för att ringa och stå i kö till Konsument Europa Finlands 0295-nummer är från en trådtelefon samma som lokalnätavgiften (lna) och från en mobiltelefon samma som mobilsamtalsavgiften (msa).
Taxan fastställs på basen av det anslutningsavtal man har. Utöver den tidsbaserade avgiften kan operatören även debitera en öppningsavgift för samtalet. Samtalen inkluderas i allmänhet inte i s.k. samtalspaket.