Flygbolag förbättrar ersättningspraxisen för inställda flyg

Sexton europeiska flygbolag har förbundit sig till att förbättra sin återbetalnings- och voucherpraxis vid inställda flyg. I början av 2021 inledde EU:s konsumentmyndigheter tillsammans med kommissionen ett gemensamt tillsynsprojekt som omfattade flygbolagen Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austria Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling och Wizz Air.

Förbindelsen innebär bland annat att flygbolagen ska ersätta konsumenter för inställda flyg i enlighet med EU-lagstiftningen inom sju dagar och att passagerarna ska få tydlig information av flygbolagen om sina rättigheter vid inställda flyg. Dessutom kan konsumenterna ansöka om ersättning direkt hos flygbolagen även när biljetterna köpts via en mellanhand. Flygbolagen ska informera passagerarna om hur man ansöker om ersättning.

EU:s samarbetenätverk för konsumentskyddsmyndigheterna (CPC Network) övervakar verkställandet av förbindelsen. Förbindelsen gäller inte flyg som man köper som en del av en paketresa.

Närmare information om innehållet i flygbolagens förbindelser hittar du i kommissionens meddelande:
Consumer protection: Airlines commit to timely reimbursement after flight cancellations. European Commission 30.9.2021.