Lentoyhtiöiltä parannuksia peruuntuneiden lentojen korvauskäytäntöihin

Kuusitoista eurooppalaista lentoyhtiötä on sitoutunut parantamaan peruttujen lentojen palautus- ja voucherkäytäntöjään. EU:n kuluttajaviranomaiset käynnistivät yhdessä komission kanssa alkuvuodesta 2021 yhteisvalvontahankkeen, jonka kohteena olivat lentoyhtiöt Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling ja Wizz Air.

Sitoumuksen myötä lentoyhtiöiden tulee muun muassa hyvittää kuluttajille peruuntuneet lennot EU-lainsäädännön mukaisesti seitsemän päivän kuluessa, ja matkustajien tulee saada lentoyhtiöiltä selkeät tiedot oikeuksistaan peruutustilanteissa. Kuluttajat voivat lisäksi hakea korvausta suoraan lentoyhtiöiltä myös silloin, kun lennot on ostettu välittäjäyrityksen kautta. Lentoyhtiöiden tulee kertoa matkustajille, kuinka korvausta haetaan.

EU:n kuluttajansuojaviranomaisten verkosto (CPC Network) valvoo sitoumuksen toimeenpanoa. Sitoumus ei koske pakettimatkojen osana ostettuja lentoja.

Tarkemmat tiedot lentoyhtiöiden sitoumusten sisällöstä löydät komission lehdistötiedotteesta:
Consumer protection: Airlines commit to timely reimbursement after flight cancellations. European Commission 30.9.2021.