Vi är på Jodel: KKV:s sakkunniga inom rådgivningstjänster svarar på konsumenternas frågor om nätköp den 16 november

Black Friday är på kommande och webbutikerna är fulla av erbjudanden. Hur känner man igen en pålitlig webbutik? Vilket betalningssätt är säkrast vid nätköp? Har alla produkter och tjänster som köpts på webben ångerrätt? Är ett otroligt bra erbjudande sant? Konkurrens- och konsumentverkets (KKV) sakkunniga på konsumentrådgivning och sakkunniga vid Konsumenteuropa Finland besvarar bland annat på dessa frågor i kommunikationsappen Jodel den 16 november 2022 kl. 12–16.

Konsumenterna är vana användare av både inhemska och utländska webbutiker. På webben är dock inte allting alltid som det ser ut. En webbutik på finska kan finnas utomlands och produkterna kommer från andra länder än där själva webbutiken finns. Ibland kan avbokningsvillkoren vara bristfälliga och leveranstiderna för produkterna kan avvika från det man avtalat. Även om det i allmänhet är säkert att köpa på webben är det bra att konsumenterna vet vilken typ av hjälp som erbjuds i eventuella problemsituationer.

Känn till dina rättigheter och handla tryggt på webben

Nästa vecka är det den internationella kampanjdagen Black Friday. En del av försäljarna har kampanjer hela veckan och då talar man om Black Week. Därför är det bra att repetera konsumentskyddet vid nätköp och kännetecknen för en pålitlig webbutik så att man inte blir lurad eller förvirrad av rabatter som är för bra för att vara sanna.

Konsumenteuropa Finland och KKV:s sakkunniga på konsumentrådgivning är på Jodel onsdagen den 16 november kl. 12–16 för att svara på frågor om köp på nätet.

”2022 är det Europeiska ungdomsåret och appen Jodel är ett nytt sätt för oss att nå i synnerhet unga konsumenter. Vi uppmuntrar alla som är intresserade av konsumentens rättigheter att delta i diskussionen och ställa frågor om sådant de funderar på”, berättar Oskari Stenius, specialsakkunnig vid Konsumenteuropa Finland.

I Jodel kan man allmänt fråga sakkunniga om ärenden som gäller nätköp och problemsituationer. Om konsumentens ärende kräver närmare behandling sker detta i Konsumenteuropa Finlands och konsumentrådgivningens e-tjänster.

KKV:s konsumentrådgivning och Konsumenteuropa Finland ger konsumenterna råd om deras rättigheter och erbjuder medlingshjälp i enskilda problemsituationer mellan konsumenten och näringsidkaren.

Mer information:

Check­lis­ta för nät­köp
Ärendehantering
KKV:s konsumentrådgivning