Jalkaudumme Jodeliin: KKV:n Neuvontapalveluiden asiantuntijat vastaavat kuluttajien kysymyksiin verkko-ostamisesta 16.11.

Black Friday on tulossa ja verkkokaupat ovat täynnä tarjouksia. Mistä tunnistaa luotettavan verkkokaupan? Mikä maksutapa on turvallisin verkko-ostoksilla? Onko kaikilla verkosta ostetuilla tuotteilla ja palveluilla peruuttamisoikeus? Onko uskomattoman hyvä tarjous totta? Euroopan kuluttajakeskuksen ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvonnan asiantuntijat vastaavat muun muassa näihin kysymyksiin viestintäsovellus Jodelissa 16.11.2022 klo 12–16.

Kuluttajat käyttävät tottuneesti niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin verkkokauppoja. Verkossa kaikki ei kuitenkaan aina ole sitä miltä näyttää. Suomenkielinenkin verkkokauppa voi sijaita ulkomailla ja tuotteet tulla eri maasta kuin missä itse verkkokauppa sijaitsee. Toisinaan taas peruutusehdot voivat olla puutteelliset ja tuotteiden toimitusajat poiketa sovitusta. Vaikka verkko-ostaminen on yleensä turvallista, kuluttajien on hyvä tietää, millaista apua on tarjolla mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Tunne oikeutesi ja tee verkko-ostoksia turvallisemmin mielin

Ensi viikolla vietetään kansainvälistä tarjouskampanjapäivää Black Fridayta. Osalla myyjistä alennusmyynnit kestävät koko viikon, jolloin puhutaan Black Weekista. Niiden edellä on hyvä kerrata verkko-ostamisen kuluttajansuojaa ja luotettavan verkkokaupan tunnusmerkkejä, jottei tule huijatuksi tai hämäänny suurilta vaikuttavista alennusprosenteista.

Euroopan kuluttajakeskuksen ja KKV:n kuluttajaneuvonnan asiantuntijat ovat Jodelissa keskiviikkona 16.11. klo 12–16 vastaamassa verkko-ostamista koskeviin kysymyksiin.

”Vuosi 2022 on Euroopan nuorten teemavuosi, ja Jodel-sovellus on meille uusi keino tavoittaa erityisesti nuoria kuluttajia. Kannustamme kaikkia kuluttajan oikeuksista kiinnostuneita osallistumaan keskusteluun ja kysymään mieltä askarruttavista asioista”, kertoo erityisasiantuntija Oskari Stenius Euroopan kuluttajakeskuksesta.

Jodelissa asiantuntijoilta voi kysyä yleisesti verkko-ostamiseen ja sen ongelmatilanteisiin liittyvistä asioista. Jos kuluttajan asia vaatii tarkempaa käsittelyä, se tapahtuu Euroopan kuluttajakeskuksen ja kuluttajaneuvonnan asiointipalveluissa.

Euroopan kuluttajakeskus ja KKV:n kuluttajaneuvonta neuvovat kuluttajia heidän oikeuksistaan ja tarjoavat sovitteluapua yksittäisissä ongelmatilanteissa kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välillä.

Lisätietoja:

Verk­ko-os­ta­mi­sen muis­ti­lis­ta
Asiointi Euroopan kuluttajakeskuksessa
KKV:n kuluttajaneuvonta