Har du fått en muminmugg som gåva och en gratis naturprodukt? Har du läst avtalsvillkoren?

Konsumenteuropa i Finland påminner återigen konsumenterna om att man ska läsa beställnings- och avtalsvillkoren innan man beställer något på internet. Många konsumenter har beställt ett melatoninpreparat på nätet som anges ha en leveranskostnad på en euro och en muminmugg från Arabia utlovas till dem som beställer snabbast. Man utlovar också två månaders melatonin utan kostnad och 14 dagars ångerrätt.

Här tror många att själva produkten är gratis och att man inte förbinder sig till något genom att beställa. På det estniska företagets beställningssida och i beställnings- och leveransvillkoren (på finska) anges det emellertid att hela beställningen varar i sammanlagt nio månader och att det totala priset är 180,90 euro.

Den utlovade presenten i form av en muminmugg får konsumenten först när fakturan för produkterna betalats i sin helhet. Man måste även särskilt be om att få muggen. Även detta framgår av beställnings- och avtalsvillkoren.

Om du inte hade för avsikt att göra en beställning och du gjorde beställningen bara för att få muminmuggen bör du annullera beställningen. Beställningen kan annulleras inom 14 dagar från leveransen av produkten. Skicka ett meddelande om avbeställning på finska till adressen info@lumone.net. Efter att ha gjort en skriftlig avbeställning har du 14 dagar på dig att returnera varan. Observera att du inte får öppna varan eller börja använda den. Den får undersökas på samma sätt som en vara på en hylla i en butik. Om du avbeställer och returnerar varan bör du komma ihåg att se till att få ett kvitto från posten på returen. Spara också ditt skriftliga meddelande om avbeställning.

Konsumenteuropa i Finland har hittills i år fått in 142 klagomål på olika slags beställningsfällor. Det motsvarar 37 procent av alla klagomål på utländska leverantörer. Var alltså försiktig med gratiserbjudanden och läs alltid beställnings- och avtalsvillkoren. På vår webbplats hittar du mer information om ångerrätt vid näthandel.

Vid behov får du ytterligare information av Konsumenteuropa i Finland på telefon 029 553 9500 (mån–fre kl. 10–13), via e-post på ekk@kkv.fi eller vår elektroniska blankett.