Konsumenteuropa i Finland på resemässan Matka2018: Saker att minnas när du bokar en resa

Den som planerar en resa har mycket att välja på även i Europa. Många köper flygresor eller bokar hotell eller resetjänster direkt från ett utländskt flygbolag eller en utländsk researrangör och använder sig av olika webbaserade hotellbokningstjänster. Konsumenteuropa i Finland ger vägledning i fråga om eventuella problem som uppstår före eller uppdagas efter en resa både när det gäller resenärer som färdas på egenhand och de som planerar att boka en paketresa.

Om problem uppstår vad gäller flygbokning, biluthyrning och hotellbokning kan du be om råd av Konsumenteuropa i Finland som hjälper konsumenterna när det är fråga om ett företag med verksamhet i ett annat EU-land, i Norge eller på Island.

Konsumenteuropa i Finland delar monter 6s59 med Konkurrens- och konsumentverket under resemässan Matka2018 som arrangeras i Helsingfors 18–21.1.2018.

Konsumenteuropa i Finlands minneslista för konsumenter som köper resor

  • Jämför priser. Observera att priset även kan ändras medan bokning pågår.
  • Ta reda på vem du har att göra med om det är fråga om en ny eller för dig obekant researrangör eller reseförmedlare.
  • Kontrollera noggrant namn och datum när du bokar till exempel flygresor. Det kostar att göra ändringar i efterhand, om ändringar ens är möjliga.
  • Kom ihåg att du inte har lagenlig ångerrätt när det gäller flygresor och hotellnätter. Dessa kan avbokas utan att förlora pengarna bara om den möjligheten separat nämns i avtalsvillkoren. Däremot gäller lagenlig ångerrätt för paketresor.
  • Läs noggrant igenom avtalsvillkoren före bokning.
  • Kontrollera efter bokning att du fick en bokningsbekräftelse och att uppgifterna i den stämmer.
  • Betala med kreditkort, om det är möjligt.

Konsumenterna ställer ofta följande frågor

  • Varför lönar det sig inte att avhämta eller returnera en hyrbil nattetid?
  • Varför är det så svårt att få ersättningar för annullerade eller försenade flygningar?
  • Vems är ansvaret när hyrbilens stötfångare har fått en buckla som jag inte själv har orsakat?
  • Går det att annullera avtal om tidsdelat boende (timeshare)?

Vi svarar på de här och andra frågor som knyter an till resor vid monter 6s59. Välkommen!

Mer information:

Våra webbsidor om resande 

Konkurrens- och konsumentverkets pressmeddelande om resemässan 17.1.2018