Euroopan kuluttajakeskus Matka2018-messuilla: Mitä matkaa varaavan kannattaa muistaa?

Lomamatkalle aikovalla on valinnanvaraa myös Euroopassa. Moni ostaa lennot tai varaa majoituksensa tai matkapalveluita suoraan ulkomaiselta lentoyhtiöltä tai matkanjärjestäjältä ja käyttää erilaisia hotellien välityssivuja. Euroopan kuluttajakeskus opastaa niin omatoimimatkaajaa kuin matkapaketin varaavaa matkan suunnittelijaa sekä ennalta että matkan jälkeen mahdollisesti ilmenneissä ongelmatilanteissa.

Lentovarauksissa, autonvuokrauksessa ja majoitusvarauksissa voit pyytää ongelmatilanteissa neuvoja Euroopan kuluttajakeskukselta silloin, kun kyse on toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa toimivasta yrityksestä.

Euroopan kuluttajakeskus on mukana Helsingissä järjestettävillä Matka2018-messuilla 18.-21.1.2018 yhteisellä osastolla 6s59 Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa.

Euroopan kuluttajakeskuksen muistilista matkoja ostaville kuluttajille

• Vertaa hintoja. Huomaa, että hinta saattaa myös muuttua varauksen teon aikana.
  • Ota selvää, kenen kanssa asioit, jos kyseessä on uusi tai sinulle ennestään vieras matkanjärjestäjä tai -välittäjä.
  • Ole tarkkana nimen ja päivämäärien kanssa, kun varaat esimerkiksi lentoja – muutokset jälkikäteen maksavat, jos niitä edes voi tehdä.
  • Muista, ettei lentolipuilla tai hotellivarauksella ole lakisääteistä peruutusoikeutta. Ne voi rahoja menettämättä perua ainoastaan, jos se sopimusehdoissa erikseen todetaan. Sen sijaan pakettimatkoilla on lakisääteinen peruutusoikeus.
  • Tutki tarkoin sopimusehdot ennen varausta.
  • Varauksen tekemisen jälkeen varmista, että sait tilausvahvistuksen ja siinä on tiedot oikein.
  • Maksa luottokortilla, jos mahdollista.

Kuluttajat kysyvät meiltä usein myös seuraavista aiheista:

• Miksi vuokra-autoa ei kannata noutaa tai palauttaa yöaikaan?
  • Miksi lentojen peruutuksista ja viivästyksistä on niin vaikea saada korvauksia?
  • Kuka vastaa, kun vuokra-autooni ilmestyi etupuskuriin lommo, jota en ole itse aiheuttanut?
  • Voiko Kanariansaarilla tehtyä lomatuotesopimusta (timeshare) perua?

Näihin ja muihin kuluttajia askarruttaviin matkustamista koskeviin kysymyksiin vastaamme osastolla 6s59. Tervetuloa!

Lisätietoja kuluttajille:

Verkkosivujemme Matkailu-osio (ecc.fi)

Kilpailu- ja kuluttajaviraston Matkamessutiedote 17.1.2018 (kkv.fi)