Suomalaiskuluttaja kirjautui verkossa toimivaan treffipalveluun toukokuussa 2020. Alun ilmaisen kokeilun jälkeen kuluttaja sai valita maksullisen määräaikaisen jatkon, minkä hän maksoi välittömästi. Myöhään syksyllä kuluttaja sai niin sanotun viimeisen maksumuistutuksen laskusta, jonka ensimmäistä laskua hän ei ollut koskaan saanut. Määräaikainen sopimus olikin myyjän ehtojen mukaisesti jatkunut edelleen uudella määräaikaisella jaksolla.
Kuluttaja oli yhteydessä palveluntarjoajaan saamatta asiaansa kuntoon. Kuluttaja otti sen jälkeen yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, joka arvioi asian ja valmisteli sen sovitteluun palveluntarjoajan kotimaahan Luxemburgiin.
Koska palveluntarjoaja tarjoaa treffipalveluaan suomeksi suomalaisille, tuli Suomen lainsäädäntö, ratkaisukäytäntö ja linjaukset sovellettaviksi. Määräaikainen sopimus päättyy tietyn määräajan kuluttua loppuun. Tällaisesta sopimuksesta kuluttajankin tapauksessa oli kyse. Määräaikaisten sopimusten ketjuttaminen, eli että se jatkuisi automaattisesti uutena määräaikaisena sopimuksena, on Suomessa kielletty. Sallittuja sen sijaan olisivat sellaiset määräaikaiset sopimukset, mitkä määräajan jälkeen muuttuisivat toistaiseksi voimassa oleviksi ja olisivat irtisanottavissa normaalilla irtisanomisajalla, mikä tulisi kertoa selkeästi kuluttajalle.
Luxemburgin ECC-toimipisteen avustuksella myyjään saatiin neuvotteluyhteys ja kuluttajan ketjutettu uusi määräaikainen sopimus saatiin onneksi purettua ja lasku mitätöityä.
Lue lisää:
Myös nettideittipalvelussa voi vaania tilausansa. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 13.2.2020.
Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 2/2021.