Myös nettideittipalvelussa voi vaania tilausansa

Viime aikoina mediassa on uutisoitu etenkin deittisovellusten tietoturvariskeistä, mutta palvelujen käyttäjien kannattaa kiinnittää huomiota myös kuluttajansuojaan. Euroopan kuluttajakeskus saa säännöllisesti yhteydenottoja ulkomaisista nettideittisivustoista. Palvelu saattaa aluksi olla hyvin halpa tai jopa ilmainen kokeilujakson ajan, mutta varsinainen kuukausimaksu voi olla puolestaan hyvinkin kallis. Kuluttajat eivät palveluun liittyessään useinkaan huomaa sitä, että jolleivat he irtisano tilausta erikseen, laskutus jatkuu kokeilujakson jälkeen automaattisesti ja kuukausihinta voi olla korkeakin.

Automaattisesti jatkuvasta laskutuksesta löytyy yleensä kyllä tieto, esimerkiksi palvelun tiedot -sivuilta tai tilaus- tai sopimusehdoista, mutta sitä ei aina ole välttämättä esitetty kuluttajille kovin selkeästi. Jos palvelua ei huomaa edullisen kokeilujakson jälkeen irtisanoa, saa kuluttaja yllättävän ison laskun jo yhdestä kuukaudesta, jonka on huomaamattaan ollut palvelun käyttäjä.

Olemme koonneet muistilistan, jonka avulla voit välttää kalliita virheitä käyttäessäsi erilaisia deittipalveluja verkossa:

1. Onko sivusto tai sovellus luotettava?
Tutki nettideittipalvelua tarjoavan yrityksen verkkosivut. Löydätkö kattavat yhteystiedot, vaikuttaako yritys luotettavalta? Googleta ja etsi muiden käyttäjien kokemuksia.

2. Mitä palvelu maksaa?
Usein rekisteröityminen, profiilin luominen tai liittyminen palveluun on ilmaista. Jossain palveluissa myös ns. peruskäyttö on ilmaista. Pääsääntöisesti nettideittipalveluissa kuitenkin kaikesta ekstrasta peritään maksu tai maksullista jäsenyyttä ja sen etuja ainakin markkinoidaan käyttäjille ahkerasti, usein juuri kokeilujakson kärjellä houkutellen. Huomaathan, että ilmainen kokeilujakso muuttuu lähes aina maksulliseksi jäsenyydeksi, ellei sitä irtisano tietyn ajanjakson sisällä.

3. Lue sopimusehdot hyvin tarkasti.
Älä rastita kohtaa ”Hyväksyn yleiset sopimusehdot”, ellet todella ole lukenut niitä. Sopimusehdoista ilmenee muun muassa maksullisen jäsenyyden kesto, sen automaattinen jatkuminen ja palvelun irtisanomisaika.

4. Onko palvelulla peruutusoikeutta?
Myös palvelusopimuksilla on yleensä peruuttamisoikeus. 14 päivän peruuttamisaika lasketaan palvelusopimuksen tekemisestä. Peruuttamisoikeutta voi käyttää, vaikka palvelun suorittaminen olisi kuluttajan pyynnöstä aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä. Tällöin kuluttajan tulee kuitenkin maksaa yritykselle korvaus käyttöaikaan suhteutettuna osuutena kokonaishinnasta.

5. Irtisanominen tehtävä laskutuksen katkaisemiseksi

Palvelun irtisanominen tapahtuu sopimusehtojen mukaisella tavalla. Tarkista, mitä irtisanomistapaa käyttäen irtisanominen on tehtävä ja toimi palveluntarjoajan antamien ohjeiden mukaan. Jos huomaat ei-toivottua jatkuvaa laskutusta, irtisano tilaus. Laskutus ei katkea pankki- tai luottokortin sulkemisella. Ei-toivottujen laskujen ja perinnän välttämiseksi sopimus on aina irtisanottava kirjallisesti.

6. Maksa luottokortilla, jos mahdollista.
Jos yritys ei esimerkiksi vastaa maksupalautusvaatimukseesi, voit kääntyä luottokorttiyhtiön puoleen.

7. Kuka voi auttaa?
Palvelun kuluttajansuojaan liittyvissä ongelmatilanteissa voit kääntyä Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen, jos deittisivuston taustalla on yritys, joka sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Britanniassa. Suomalaisten yritysten kohdalla neuvoja antaa kuluttajaneuvonta.

Lisätietoja:

Helmikuun teemana tilausansojen tunnistaminen somessa. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 4.2.2020.