Vuonna 2015 saimme yli 60 valitusta verkossa toimivista ulkomaisista treffipalveluista, joilla on suomenkieliset sivut. Kuluttajille aiheuttivat ongelmia esimerkiksi yllätyksenä tulleet kestosopimukset, kun palvelua oli tarjottu ensin tutustumisjaksoksi hyvin edulliseen hintaan tai jopa ilmaiseksi. Ehdot palvelun jatkumisesta ovat olleet hyvin pienellä, tai niitä ei ole mainoksessa tuotu lainkaan esille. Ehdot ovat saattaneet jäädä myös kuluttajalta lukematta.
Euroopan kuluttajakeskukselle tulleissa yhteydenotoissa toistuvat myös ongelmat irtisanoutumisessa. Monesti palveluun rekisteröityminen on ilmaista, mutta erilaisten ominaisuuksien hyödyntäminen saattaa edellyttää maksua tai maksullista jäsenyyttä. Usein tilaus uusiutuu, ellei kuluttaja irtisano tilausta erikseen. Yritykset tarjoavat usein palveluitaan suomeksi, mutta yritys itsessään saattaa olla rekisteröitynyt johonkin muuhun EU-maahan. Ongelmatilanteissa yhteydenoton joutuu usein tekemään englanniksi.
Euroopan kuluttajakeskuksen toimintaohjeet, jos olet liittymässä verkosta löytyvään treffipalveluun
• Tarkista kenen kanssa asioit ja mihin maahan palvelu/yritys on rekisteröitynyt sekä löytyykö muita yhteystietoja kuin postilokero-osoite.
• Etsi hakukoneella muiden kokemuksia palvelusta esimerkiksi hakusanayhdistelmällä ”palvelun nimi kokemuksia”.
• Tarkista palvelun ehdoista sen hinta ja kesto. Rekisteröityminen saattaa olla ilmaista, mutta palvelun käyttö voi olla maksullista.
• Tarkista, kuinka palvelun saa irtisanottua myöhemmin. Mihinkään tarjoukseen ei kannata rynnätä suin päin, vaan kannattaa etsiä muiden käyttäjäkokemuksia.
• Tarkasta maksuvaihtoehdot. On aina turvallisempaa maksaa luottokortilla.
• Rekisteröitymisen jälkeen on hyvä odottaa tilausvahvistusta ja käydä tilaus vielä kertaalleen läpi.
• Mikäli ongelmia ilmenee, kannattaa palveluntarjoajaan ottaa sähköpostilla yhteyttä. Jos ongelma ei ratkea, Euroopan kuluttajakeskus voi auttaa, jos yritys toimii toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa. Suomalaisten yritysten kohdalla voi kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen.
• Muista, että et voi vapautua sopimukseen perustuvasta maksuvelvollisuudesta sillä perusteella, että et ole lukenut ehtoja.
• Jos haluat puututtavan yrityksen sopimusehtojen epäselvyyteen tai kohtuuttomuuteen, laita viestiä kuluttaja-asiamiehelle.
Esimerkkejä kuluttajien kokemuksista
• ”Liityin helmikuussa erään deittipalvelun jäseneksi. Oletin tekeväni jäsenyyden YHDEKSI KUUKAUDEKSI (74,90e). Missään vaiheessa en ole saanut deittipalvelulta minkäänlaista tilausvahvistusta tai mitään ilmoitusta jäsenyyden uusimisesta tai maksun veloituksesta. Jäsenyys onkin ollut voimassa 3 kuukautta yhteishintaan 89,70€ JONKA LISÄKSI luottokortiltani on veloitettu ”kestotilaus” 15.6., 15.7., 23.7. ja 22.8, á 74,90€. En missään nimessä ole antanut erikseen lupaa tällaiseen kestotilaukseen ja veloitukseen.”
• ”Liityin deittipalvelun sivustolle kokeilujakson ajaksi. Ensinnäkin, sivusto ei toimittanut minulle sähköpostiini sopimusehtoja, tämän havaitsin vasta siinä vaiheessa kun he laskuttivat uuden kolmen kuukauden sopimusjakson hinnan tililtäni. Tämä lasku on suuruudeltaan 119,70. Olen täysin tyytymätön palvelun laatuun, sivusto ei vastannut ollenkaan odotuksiani. Hinta on aivan kohtuuton palvelun laatuun nähden, sopimusehdot ovat olleet käytettävissäni ainoastaan sen ajan, kun tein rekisteröitymiseni sivustolle. Sopimusehdot toimitettiin minulle nyt jälkikäteen otettuani yhteyttä sivuston asiakaspalveluun.”
• ”Kävin tutustumassa deittisivustolla, maksoin 39 euron ”tutustumis”lisensin. Kyseinen sivusto ei kiinnostanut minua sen enempää joten lopetin sen käytön. Kolmen kuukauden kuluttua minulle tuli heiltä 190 euron lasku, en maksanut sitä, seuraavaksi tuli uhkaus jos en maksa kyseistä laskua niin he laittaa laskun perintään, joten maksoin laskun ettei tulisi ongelmia.”