Muistilista valmismatkaa suunnittelevalle

Pakkasten paukkuessa varataan jo tulevan kesän lomareissuja. Saimme viime vuonna 136 ulkomaiselta matkanjärjestäjältä hankittua valmismatkaa koskevaa valitusta, luku oli yli kaksinkertainen verrattuna vuoteen 2014. Aloita matkantekosi sillä, että tutustut muistilistaamme. Olemme koonneet siihen hyötyvinkkejä sinulle, joka harkitset valmismatkan tilaamista toiseen EU-maahan sijoittuneelta matkatoimistolta.

Tyypillisin valmismatka on matkatoimiston tarjoama paketti, joka sisältää sekä lennon että hotellin. Valmismatkojen suosio on ollut laskussa, mutta moni valitsee edelleen pakettimatkan. Näin varmastikin on siksi, että valmismatkan varanneella on turvatumpi asema kuin esimerkiksi pelkän lentolipun ostaneella matkustajalla. Tämä suoja tulee valmismatkoja koskevasta EU-direktiivistä. Jäsenmaat voivat antaa matkustajalle lainsäädännössään direktiiviä paremman suojan, mutta eivät heikompaa.

1. Selvitä matkatoimiston tausta ja luotettavuus
Vaikka matkatoimistolla olisikin suomenkieliset verkkosivut, se saattaa olla ulkomaalainen. Tarkista siis matkatoimiston yhteystiedot ja se, millä kielellä asiakaspalvelua on saatavilla. Valmismatkoja myyvän tahon on asetettava vakuus maksukyvyttömyyden varalta. Pyydä, että matkatoimisto kertoo sinulle, mille viranomaiselle vakuus on asetettu. Jos toimisto ei ole sinulle entuudestaan tuttu, etsi tietoa muiden ostajien kokemuksista esimerkiksi keskustelupalstoilta tai hakukonetta käyttämällä.

2. Maksa verkossa luottokortilla
Valmismatkoja myyvän toimiston täytyy asettaa vakuus maksukyvyttömyyden varalle. Tästä huolimatta on kuitenkin viisasta valita maksutavaksi luottokortti. Voit vaatia maksunpalautusta luottokortin myöntäneeltä taholta, jos esimerkiksi matkatoimisto toimii epärehellisesti myymällä olemattomia matkoja.

3. Valmismatka on mahdollista siirtää toiselle henkilölle
Jos et voikaan lähteä matkalle, voit siirtää varauksesi toiselle henkilölle, joka täyttää matkaan sovellettavat ehdot. Sinun on ilmoitettava asiasta matkatoimistolle riittävän ajoissa ennen matkan alkua. Mahdollisuutesi peruuttaa matka kokonaan riippuu matkan sopimusehdoista. Ehdot ovat aina yrityskohtaisia ja ne täytyy lukea tarkkaan, jos epäröi matkalle pääsemistä.

4. Hinnanmuutos on sallittu vain poikkeustapauksissa
Matkatoimisto ei saa muuttaa sovittuja hintoja, ellei sopimuksessa ole nimenomaisesti tästä kerrottu ja mainittu täsmällisesti, miten hinnanmuutos lasketaan. Muutos on perusteltu ainoastaan, jos kyse on esimerkiksi kuljetuskustannusten muutoksista. Hintaa ei saa kuitenkaan nostaa sovittua lähtöpäivää edeltävien 20 päivän aikana.

5. Sopimuksen purkaminen
Jos matkatoimisto muuttaa hintaa huomattavasti, sinulla on mahdollisuus purkaa varaus ilman kuluja. Voit vaihtoehtoisesti osallistua laadultaan vastaavalle tai paremmalle matkalle, jos matkatoimisto pystyy tarjoamaan tällaisen matkapaketin. Jos tarjottu korvaava matkapaketti on laadultaan huonompi kuin alkuperäinen, on matkatoimiston palautettava hinnanerotus. Sinun on ilmoitettava matkatoimistolle päätöksestäsi niin pian kuin mahdollista.

6. Valita puutteista jo matkalla
Matkakohteessa voikin käydä ilmi, ettei esimerkiksi hotellilla olekaan ilmoitettua uima-allasta tai maksettuja retkiä ei ole järjestetty. Tämän tyyppisistä puutteista täytyy huomauttaa mahdollisimman pian oppaalle tai hotellille, jotta ne voitaisiin mahdollisuuksien mukaan korjata heti. Reklamaatio kannattaa tehdä paitsi suullisesti, myös kirjallisesti, jos asia ei ratkea neuvotteluin. Jos teet matkan jälkeen valituksen puutteesta, joka olisi voitu korjata matkan aikana, ei oikeutta hinnanalennukseen pääsääntöisesti ole.

7. Tee kirjallinen valitus mahdollisimman pian
Aina puutteita ei voida korjata matkalla oloaikana. Tällöin matkatoimistolle täytyy tehdä kirjallinen valitus (esimerkiksi sähköpostilla) pikimmiten kotiin paluun jälkeen. Vitkastelu reklamaation tekemisessä saattaa johtaa siihen, että menetät mahdollisuuden vaatia hinnanalennusta. Muista, että matkatoimisto vastaa aina koko valmismatkapaketista. Vastuuta ei voi siirtää valmismatkan kokoamiseen tarvittaville alihankkijoille, kuten kuljetusyhtiölle tai majoitusliikkeelle.

8. Lennot myöhässä?
EU:ssa on säädetty myös lentomatkustajan oikeuksista. Mikäli lähdet matkalle lentäen tutustu myös ohjeisiimme siitä, miten toimia, jos esimerkiksi koneen lähtö viivästyy. Mahdollisesta vakiokorvauksesta lennon viivästyksen johdosta vastaa lennon operoinut yhtiö. Kannattaa muistaa, että joidenkin kansallisten, valmismatkaa koskevien lakien mukaan matkustaja saattaa olla oikeutettu hinnanalennukseen, mikäli hänen matkallaoloaikansa lyhenee tai pitenee.

9. Matkatoimiston on avustettava
Jos joudut matkalla vaikeuksiin, voit kääntyä oppaan puoleen. Matkatoimiston tulee tällöin avustaa matkustajaa asian selvittämisessä.

10. Euroopan kuluttajakeskus apunasi
Jos asiasi ei ratkea matkatoimiston tai lentoyhtiön kanssa, joka on sijoittunut toiseen EU-maahan, Norjaan tai Islantiin, voit pyytää apuamme asian selvittämiseksi. Palvelumme on kuluttajille maksutonta ja teemme yhteistyötä Euroopan kuluttajakeskusten verkoston toimipisteiden kanssa kussakin EU-maassa. Kotimaisiin matkatoimistoihin ja lentoyhtiöihin liittyvissä ongelmissa voit kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen.