Matkustajan oikeudet tutuiksi

Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste jalkautui 12.6.2014 Helsinki-Vantaan lentokentälle kertomaan matkustajan oikeuksista ja tarjoamaan tietoa lentomatkailusta.

Infotiskimme sijaitsi Terminaali 2:n turvatarkastuksen edessä. Päivän aikana vastailimme kysymyksiin myöhästyneistä lennoista sekä kadonneista ja rikkinäisistä matkatavaroista.

Paikalla oli myös asiantuntijoita Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) valmismatkat-tiimistä kertomassa matkailijoille tietoa valmismatkarekisteristä ja valmismatkojen kuluttajansuojasta.

Lisätietoja lentomatkustajan oikeuksista löydät verkkosivuiltamme, tutustu myös lentomatkustamisen usein kysyttyihin kysymyksiin.

Tapahtumia ympäri Euroopan

Tempaus oli osa laajempaa Euroopan kuluttajakeskusten matkustajan oikeuksien kampanjaa, jonka aikana useat Euroopan kuluttajakeskuksen toimipisteet eri maissa toteuttivat vastaavanlaisen tempauksen omilla kotilentokentillään.

Kesän 2014 aikana mukana olivat muun muassa Norjan, Latvian, Kyproksen, Romanian, Itävallan ja Puolan Euroopan kuluttajakeskuksen toimipisteet.

Mobiilisovellukset matkailijan apuna

Teemapäivän aikana haluttiin myös esitellä Euroopan komission tuottamaa suomenkielistä matkailijan oikeudet kokoavaa mobiilisovellusta. Sovelluksen voi ladata älypuhelimeen tai tablettiin, jossa käyttöalustana on Apple, Googlen Android, RIM:n BlackBerry tai Microsoftin Windows. Käy katsomassa latausohjeet Euroopan komission verkkosivuilta.

Hieman lentokenttätapahtuman jälkeen ilmestyi myös Euroopan kuluttajakeskusten verkoston uunituore ECC-Net Travel App -mobiilisovellus, joka puolestaan auttaa laajemminkin kuluttajaa tämän matkatessa Euroopassa. Matkustajan oikeuksien lisäksi sovelluksessa on tietoa vaikkapa ostamiseen ja terveydenhoitoon liittyen. Tämäkin sovellus on ilmainen ja ladattavissa suurimmissa sovelluskaupoissa.