Evästeiden käyttö Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla

Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla käytetään evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttöä koskevien tilastojen keräämiseksi. Lue lisää evästeiden käytöstä

Uusi mobiilisovellus auttaa kuluttajia ratkaisemaan ongelmatilanteet jo matkoilla

2.7.2014

Ostitko Euroopan-lomallasi jotain, joka rikkoutui pian ostamisen jälkeen? Onko sinulla ongelmia autonvuokrauksen tai itse varaamasi hotellimajoituksen kanssa? Myöhästyikö paluulentosi? Jos lomasi Euroopassa ei suju suunnitelmien mukaan, sinun on hyvä tietää oikeutesi ja milloin ja mistä voit vaatia korvausta. Uuden “ECC-Net: Travel App” -mobiilisovelluksen avulla kuluttaja voi selvittää ongelmatilanteita jo paikan päällä, myös kohdemaan kielellä.

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) on tuottanut monikäyttöisen mobiilisovelluksen, joka on ilmaiseksi ladattavissa keskeisissä sovelluskaupoissa. ”ECC-Net: Travel App” -niminen sovellus toimii ilman verkkoyhteyttä ulkomaiden roaming-maksujen välttämiseksi. Sovellus on ladattavissa kaikilla EU-kielillä mobiililaitteille, joissa on iOS-, Android- tai Microsoft Windows -käyttöjärjestelmä.

Sovelluksen voi ladata ilmaiseksi seuraavista sovelluskaupoista:
iTunes / Apple: iOS/iPhone & iPad
Google Play: Android
Windows Apps+GamesStore: Windows Phone

Esimerkiksi älypuhelimessa mukana kulkeva sovellus auttaa kuluttajia selviytymään vaikeista tilanteista lomillaan EU-maissa, Islannissa ja Norjassa sekä selvittämään ongelmatilanteita myös kaikkien näiden maiden kielillä. Sovellus tarjoaa kuluttajille tietoa lainsäädännöstä ja neuvoja vähittäiskaupasta ostamiseen, auton vuokraamiseen, hotellimajoituksiin, lääketieteelliseen hoitoon sekä matkustamiseen lentäen, linja-autolla, laivalla tai junalla. Sovelluksesta löytyy myös matkustamisen kannalta tärkeitä puhelinnumeroita sekä yhteystietoja hätätilanteiden varalta.

Euroopan kuluttajakeskuksen johtaja Leena Lindström korostaa sovelluksen hyötyjä eurooppalaisille kuluttajille:

“On hienoa, että Euroopassa matkustavat voivat nyt ladata käyttöönsä mobiilisovelluksen, jonka avulla kuluttaja saa konkreettista apua selviytymiseen hankalissa tilanteissa jo paikan päällä matkalla ollessaan. Olen erityisen iloinen siitä, että tämä sovellus on tarjolla niin monella kielellä, myös suomeksi, ja että se on saatavilla tunnetuissa sovelluskaupoissa."
Euroopan kuluttajakeskusten verkostolla on toimipiste jokaisessa EU-maassa sekä Islannissa ja Norjassa. Sovelluksen kehittäminen on ollut kaikkien Euroopan kuluttajakeskusten yhteishanke, jota Saksan toimipiste on koordinoinut.

”ECC-Net: Travel App” julkaistiin 2.7.2014 Euroopan parlamentissa Strasbourgissa ja se lanseerataan jokaisessa EU-maassa samaan aikaan. Euroopan unioni rahoittaa osaltaan Euroopan kuluttajakeskusten toimintaa.


Päivitetty 2.7.2014 Tulosta