Kesälomat häämöttävät kulman takana, ja monella lomailuun kuuluu maisemanvaihdos. Jos silmissä siintävät jo Euroopan monipuoliset matkakohteet ja maisemat, on ennen matkaa hyvä kuitenkin kerrata muutamia vinkkejä, joiden avulla matka sujuu paremmin.
Matkalle lähtö
Pyri varaamaan matka ajoissa. Hinnat vaihtelevat esimerkiksi varausajankohdan ja lipputyypin mukaan eli samalle lennolle myydään eri hintaisia lippuja. Suosituimmat loma-ajat ja hintapiikit osuvat koululaisten loma-aikoihin, ja matkat varataan usein nopeasti loppuun. Siksi kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Muutenkin kun varaat matkan riittävän ajoissa, voit säästää matkakustannuksissa, sillä mitä lähemmäksi matkaa mennään, sitä kalliimpia esimerkiksi lennot voivat olla. Toisaalta myös edulliset äkkilähdöt ovat mahdollisia, joten pidä silmät auki matkoja etsiessäsi.
Kun harkitset matkan hankkimista matkojenvälittäjältä verkossa, käy sopimusehdot ja hintatiedot tarkasti läpi ennen varauksen tekemistä. Nykyään on tavallista varata lennot tai muu matkapalvelu verkossa toimivalta varaussivustolta. Toisinaan kustannuksiin lisätään erikseen vielä hallinnointi- ja käsittelykulut, mikä voi yllättää kuluttajan. Myös esimerkiksi lennon uudelleenreititystilanteessa välittäjä saattaa veloittaa käsittelymaksun, jos kuluttaja pyytää sitä kartoittamaan vaihtoehtoisia lentoja peruuntuneen tilalle. Kuluttaja-asiamies on vastikään puuttunut matkatoimisto SRG Finlandin käsittelymaksukäytäntöön. SRG ylläpitää muun muassa Supersaver.fi-varaussivustoa.
Tarkista, ovatko lentokokonaisuuden lennot eri vai samalla varausnumerolla. Tällä on vaikutusta esimerkiksi silloin, jos varaamasi lentokokonaisuuden jokin lento-osuus peruuntuu. Yhden lennon peruuntuessa muut lennot eivät peruunnu automaattisesti, jos kukin on omalla varausnumerollaan.
Kun varaat vaihdolliset lennot, varmista, että vaihtoaika on riittävän pitkä. Lentokenttien sivuilla ilmoitetaan ohjeellinen vaihtoaika eri lennoille, mutta suosittelemme aina vähän pidempää vaihtoaikaa, jotta ongelmilta vältyttäisiin. Erityisesti mannerten välisten lentojen vaihtoihin on hyvä varata ylimääräistä aikaa. Isot kentät voivat olla uudelle kävijälle sekavia, ja usein joutuu siirtymään terminaalista toiseen bussilla tai junalla. Joskus jatkolennon portin löytäminen voi viedä ylimääräistä aikaa varsinkin kokemattomammalta matkustajalta, ja yllättäviä jonojakin voi olla. Kesällä 2022 Euroopan kentillä koettiin paljon isojakin ruuhkia, jotka aikaansaivat myös lentojen peruutuksia. Muistathan, että lentoyhtiö ei ole velvollinen uudelleenreitittämään matkustajaa, jos myöhästyminen johtuu matkustajasta itsestään tai muusta tahosta kuin lentoyhtiöstä.
Tutustu matkapaketin sopimusehtoihin jo ennen ostamista. Kiinnitä erityistä huomiota matkan peruuttamista tai muuttamista koskeviin ehtoihin. Matkanjärjestäjä on vastuussa koko matkapaketista, esimerkiksi matkaan kuuluvista kuljetuksista ja majoituksesta. Mahdollisissa konkurssitilanteissa matkapaketin ostajan kuluttajansuoja on vahvempi kuin pelkät lennot ostaneella.
Maksa matka luotolla. Luotolla, esimerkiksi luottokortilla, maksaessasi voit ongelmatilanteissa vaatia maksunpalautusta luotonantajalta. Tämä tuo suojaa esimerkiksi konkurssitilanteissa.
Jos matkatavarat viivästyvät menolennolla, voit hankkia välttämättömät tarvikkeet lentoyhtiön laskuun. Huomaa kuitenkin, että välttämättömien tarvikkeiden hankinnassa on syytä pysyä kohtuudessa ja niiden täytyy olla ehdottoman tarpeellisia. Tällaisia ovat hygieniatarvikkeet ja vaatteet, joilla selviät odotusajan matkakohteessa. Lentoyhtiöt saattavat tarjota myös välttämättömyystarvikepakkauksen tai etusetelin, jolla voit tehdä tarpeellisimmat hankinnat.
Tutustu lentomatkustajan oikeuksiin ennen matkalle lähtöä. Jos lentoyhtiö esimerkiksi peruuttaa lentosi, voit valita uudelleenreitityksen eli uudet lennot kohteeseen tai lipun hinnanpalautuksen. Sinulla voi olla oikeus myös vakiokorvaukseen ja vahingonkorvaukseen.
Majoituksissa ei ole lakiin perustuvaa peruutusoikeutta. Siksi on hyvä tutustua tarkoin peruuttamista koskeviin sopimusehtoihin. Varausehdoista selviää, millä edellytyksillä voit varauksen perua tai onko se ylipäänsä kuluitta mahdollista.
Majoituksen varaaminen yksityishenkilöltä ei kuulu kuluttajansuojan piiriin. Airbnb ja vastaavat majoitukset ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosina. Tällaisen majoituksen varaajana joudut ongelmatilanteessa itse selvittämään asiaa asunnon vuokranantajan kanssa, sillä yksityishenkilöiden välisiin majoitussopimuksiin ei sovelleta kuluttajansuojasäännöksiä eikä Euroopan kuluttajakeskus voi auttaa asian ratkomisessa. Tutki siis tarkkaan, onko majoituksen tarjoaja yksityishenkilö vai yritys. Yksityishenkilönkin kanssa on hyvä sopia kirjallisesti kaikista olennaisista asioista.
Kun saavut kohteeseen, tarkista, että majoitus vastaa sovittua. Majoituskohde on syytä tarkistaa heti saapumisen jälkeen ja ennen kuin purat matkatavaroitasi. Ilmoita puutteista pikimmiten hotellin vastaanottoon tai sille taholle, jolta varasit majoituksen. Jos asiaa ei korjata heti, tee kirjallinen valitus jo paikan päällä ja säilytä itselläsi kopio valituksesta. Jos matkapakettiin kuuluvassa majoituksessa on puutteita, ilmoita siitä matkanjärjestäjälle välittömästi. Ota puutteista ja epäkohdista valokuvia.
Kohdemaassa liikkeellä ja ostoksilla
Kiinnitä huomiota siihen, mikä taho on sopimuskumppanisi, kun vuokraat auton. Vaikka varaisit vuokra-auton kotimaisen vuokraamon verkkosivujen kautta, varsinainen vuokrasopimus tehdään kohdemaassa sikäläisen vuokraamon kanssa, kun noudat auton. Ulkomaisen autovuokraamon kotivaltion lainsäädäntö tulee usein sovellettavaksi.
Ole tarkkana sopimuksen kanssa. Kun vuokraat autoa, varaa sopimuksen läpikäymiseen riittävästi aikaa ja varmista, että kielitaitosi on riittävällä tasolla. Älä allekirjoita sopimusta, jos et ymmärrä sen sisältöä.
Ota etukäteen selvää kohdemaan liikennesäännöistä. Jos saat sakot, on vuokraamolla yleensä ehtojen mukaisesti oikeus veloittaa tietty hallinnollinen maksu kuluttajalta. Kuluttajan maksettavaksi tulee siis paitsi sakko, myös mahdollinen hallinnollinen lisäkulu.
Ota autosta valokuvia, kun vastaanotat ja luovutat sen. Tarkista lisäksi auto huolellisesti ennen vastaanottamista. Kuvaa auto ja ilmoita jokaisesta pienestä jäljestä vuokraamolle, mikäli sopimuspaperissa ei ole jäljestä mainintaa jo ennestään. Tarkista myös valot, vanteet ja puskurit.
Pyri palauttamaan auto vuokraamon ollessa auki. Jos tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, huolehdi siitä, että jätät auton valvottuun ja aidattuun paikkaan.
Hyvä vaihtoehto matkailuun Euroopan maissa on juna. Manner-Euroopassa on kattava raideverkosto, jolla pääset kätevästi maasta toiseen maisemia katsellessasi. Junamatkailu on paitsi lentämistä ja autoilua vihreämpi vaihtoehto, myös kuluttajan kannalta hyvä valinta, sillä kaikissa EU-maissa pätevät junamatkustajan oikeudet. Yksi hyvä tapa junamatkustukseen on Interrail-lippu, josta on tarjolla monia erilaisia vaihtoehtoja eri-ikäisille matkaajille.
Jos ostat tuliaisia paikallisesta myymälästä, virheettömiä tuotteita ei automaattisesti koske vaihto- tai palautusoikeus. Useat eurooppalaiset kaupat ja kauppaketjut saattavat kuitenkin myöntää tuotteille vaihto- tai palautusoikeuden, mutta oikeuden myöntäminen on liikkeelle vapaaehtoista. Tarkista siksi aina ennen ostoksen tekemistä, onko asiakaspalautus mahdollista.
Neuvoja ongelmatilanteisiin ja tietoa oikeuksistasi
Pyri selvittämään ongelmatilanne ensin suoraan elinkeinonharjoittajan kanssa.
Löydät lisää tietoa matkustajan oikeuksista Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilta, jossa kunkin matkustusteeman alla on myös käytännönläheisiä, usein kysyttyjä kysymyksiä sekä valitusmalleja eri tilanteisiin.
Voit kääntyä Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen neuvojen saamiseksi, jos sinulla on kysyttävää toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa toimivasta elinkeinonharjoittajasta, esimerkiksi matkapalvelun välittäjästä, hotellista, autovuokraamosta tai lentoyhtiöstä tai vaikkapa paikallisesta kivijalkakaupasta. Teemme yhteistyötä myös Ison-Britannian kansainvälisen kuluttajakeskuksen kanssa. Löydät asiointilomakkeemme ja puhelinpalvelumme täältä.
Kotimaisiin yrityksiin liittyvissä kysymyksissä saat neuvontaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnasta.
Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 2/2023.