Joululahjat verkosta – vinkkejä kuluttajille

Joulu lähestyy ja joululahjojen hankinta on jälleen ajankohtaista. Verkkokaupat ovat monelle suomalaiselle jo vakiintunut ostospaikka lahjahankinnoissa. Käytämme rohkeasti myös muissa EU-maissa toimivia verkkokauppoja, kansainvälisiä verkkoalustoja ja EU:n ulkopuolisia verkkokauppoja. Mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon joulunajan verkko-ostoksissa?

Euroopan kuluttajakeskuksen tapauskäsittelijänä työskentelevä lakimies Kaisa Metsätähti kokosi yhteen vinkkejä onnistuneisiin joulunajan verkko-ostoksiin.

Tee hankinnat ajoissa

Joululahjahankinnat verkkokaupoista on hyvä tehdä riittävän ajoissa ja tarkastaa, millaisia toimitusaikoja verkkokaupat toimituksilleen lupaavat. Jos toimitusaikalupaus on huomattavan lyhyt, kuten 1-2 vuorokautta eikä verkkokauppa sijaitse Suomessa, on hyvinkin mahdollista, ettei näin nopeaan toimitusaikaan konkreettisesti päästä. Euroopan kuluttajakeskuksessa käsittelemme ympäri vuoden runsain mitoin verkkokaupan valituksia, joissa lyhyet toimitusajat eivät ole toteutuneet.

Voiko ostoksen peruuttaa ja kuka vastaa palautuskuluista?

Tilattaessa lahjaksi esimerkiksi vaatteita ei voi useinkaan olla täysin varma niiden sopivuudesta lahjansaajalle. Tällöin on hyvä huomioida etämyynnin yleinen peruutusaika, joka on 14 vuorokautta tuotteen vastaanottamisesta. Moni verkkokauppa kuitenkin tarjoaa varsinkin joulun alla pidempää palautusoikeutta, joka mahdollistaa lahjahankintojen tekemisen hyvissä ajoin ennen joulua.

Palautuskulujen maksaja on myös hyvä jo ennen tilaamista tarkastaa, sillä nykyään maksuttoman palautusoikeuden tarjoaminen ei ole enää niin yleistä verkkokaupassa kuin vielä joitakin vuosia sitten. Joulunaika voi toki joltain osin näkyä kausiluontoisesti maksuttoman palautusoikeuden tarjoamisena.

Huomaathan myös, ettei yleinen verkkokaupan peruutusoikeus koske kaikkia verkkokauppahankintoja. Jos hankit lahjaksi esimerkiksi lennot, lipun urheilutapahtumaan tai konserttilipun, näitä hankintoja et voi peruuttaa, ellei tilausehdoissa näin nimenomaisesti sovittaisi. Varmistu siis näiden hankintojen osalta, että ne ovat lahjansaajalle mieluisat ja niiden ajankohdat ovat lahjansaajalle muutenkin sopivat.

Maksutavalla on merkitystä

Verkkokauppaa tehdessä turvallisin maksutapa on luottokortti. Luottokorttimaksaminen tuo suomalaiskuluttajille lisäsuojaa ja ongelmatilanteissa kuluttaja voi kääntyä pankkinsa tai luottoyhtiönsä puoleen kuluttajansuojalain 7 luvun 39 § nojalla. Eli mikäli lahjahankintaa ei koskaan kuulu tai verkkokauppa ei palauta maksua jätettyään lahjahankinnan toimittamatta, saat maksunpalautuksen pankkisi tai luottokorttiyhtiösi kautta. Myös erilaiset ja alati yleistyvät maksunvälitysjärjestelmät, kuten PayPal näistä yhtenä tunnetuimmista, sisältävät lisäsuojaa omien ostajansuojapalvelujensa (buyer protection) myötä.


Hankinnat verkkokauppa-alustoilta

Kuluttajat ovat löytäneet verkkokauppa-alustat, joiden kautta pienemmät verkkokauppiaat tarjoavat tuotteitaan. Osa tunnetuimmista alustoista toimii EU-alueella kuten verkkokauppa-alustajätti Amazon (Luxemburg) ja osa EU:n ulkopuolella kuten eBay (USA), AliExpress (Kiina) ja Wish (USA, alustamyyjät pääasiassa kiinalaisia).

Alusta tarjoaa markkinapaikan, jolla erillinen alustamyyjä tarjoaa tuotteitaan. Joissain tapauksissa verkkokauppa-alusta myy rinnakkain omiakin tuotteitaan. Asioidessasi verkkokaupan sivuilla tarkasta aina, oletko tekemässä kauppaa verkkokauppa-alustalla, kuka on tuotteen myyjä, missä myyjä sijaitsee ja kenen kanssa selvitetään mahdolliset ongelmatilanteet. Myyjän sijainnin selvittäminen on hyödyllistä jo siksikin, että voit arvioida ehtiikö lahjahankintasi saapua ajoissa. Tuotteen matka esimerkiksi Aasiasta Eurooppaan voi nimittäin kestää yllättävän pitkään.


Merkkituotteisiin erikoistuneet verkkokaupat

Moni lahjansaaja arvostaa laatua ja merkkituotteita. Olethan tarkkana tällaisia tuotteita myyvää verkkokauppaa valitessasi. Euroopan kuluttajakeskuksessa parina viimeisenä vuotena kiinalaiset tuoteväärennöksiä myyvät verkkokaupat ovat näkyneet yhteydenotoissa viikoittain.

Yksittäistä tuotemerkkiä myyvät suomen- tai englanninkieliset sivustot ovat varsin yleisiä ja antavat monelle kuluttajalle mielikuvan siitä, että kauppakumppani olisi suomalainen tai eurooppalainen – mutta näin ei usein olekaan. Tilattua tavaraa ei aina kuulu tai kuluttaja saa selvän tuoteväärennöksen tai täysin tilausta vastaamattoman, väärän tuotteen.

Tarkasta ensimmäisenä, kertooko myyjä sijaintiaan verkkokauppansa yhteystiedoissa. Jollei yhteystietoja löydy lainkaan ja yhteyttä voi ottaa yksistään verkkolomakkeella ja suomenkielikin on puutteellista, voit olettaa asioivasi EU:n ulkopuolisen toimijan kanssa, jonka merkkituotteet saattavat olla tuoteväärennöksiä ja jonka ongelmatilanteiden jälkihoito on ontuvaa. Mikäli kuitenkin päätät asioida tällaisen verkkokaupan kanssa, huolehdi siitä, että se hyväksyy maksutavaksi sinulle lisäsuojaa antavan luottokorttimaksun.

Lue lisää kiinalaisista verkkokaupoista ja tuoteväärennösten tunnistamisesta uutiskirjeestämme2/2017.


Leluja ulkomaisista verkkokaupoista

Suosituimpien pienten lasten lelujen loppuminen kotimaisista kivijalkamyymälöistä ja verkkokaupoista tuntuu olevan jokavuotinen ilmiö, ja omankin lapsen toivelistan kärjessä on tietysti tämä kyseisen vuoden hittilelu.

Vastaava lelu saattaa löytyä esimerkiksi aasialaisen verkkokauppa-alustan kautta kohtuullisen edulliseen hintaan ja tilaaminen houkuttaa. Tässä kohtaa on kuitenkin mietinnän paikka, sillä Euroopan ulkopuolelta ostetut lelut eivät monestikaan vastaa eurooppalaisia turvallisuusmääräyksiä. Lelua hankittaessa on muun muassa hyvä pysähtyä pohtimaan, kestääkö tuote kovempaa käsittelyä rikkoontumatta ja aiheuttamatta tukehtumisvaaraa, sekä onko takeita siitä, että käytetty materiaali on terveydelle turvallinen silloin, jos lapsi maistelee lelua leikin tiimellyksessä. Tutustu Tukesin ohjeisiin turvallisista leluista sekä Omalla vastuulla -kampanjan leluosioon tehdäksesi vastuullinen ja varmuudella turvallinen leluhankinta.

Tarjoustuotteet ja virhehinnoittelu

Loppuvuoteen osuu useita suuria verkkokaupan alennuskampanjoita ja kauppa käy jo yksistään lähestyvän joulunkin johdosta kiivaana. Ei ole tavatonta, että hinnoittelussa tapahtuu välillä virheitä, vaikka verkkokaupassa voi yleisesti edellyttää huolellista ja selkeää hinnoittelua sekä nopeaa reagointia virhehinnoittelujen korjaamiseksi.

Jos käynnissä ei ole suurta alennuskampanjaa, saattaa kuluttaja ymmärtää epätavallisen edullisesta hinnasta, että kyseessä on todennäköisimmin hintavirhe. Tilaus saattaa tästä huolimatta onnistua, mutta myyjä ei välttämättä ole joulumielellä ja kieltäytyy toimittamasta tilausta vedoten virhehinnoitteluun. Jos tiesit tai sinun olisi pitänyt tietää hinnan olevan selvästi virheellinen, et pääsääntöisesti voi vaatia tilattua tuotetta. Jos tuote kuitenkin on jo toimitettu, on myyjä useimmiten liian myöhässä omien vaatimustensa kanssa. Lue lisää virhehinnoittelusta uutiskirjeestämme 1/2018.

Toiminta ongelmatilanteissa

Jos kuitenkin jotain menee pieleen, reklamoi aina ensin myyjälle ja anna tälle tilaisuus korjata tilanne. Ohjeita valituksen tekemiseen on verkkosivuillamme. Jos asia ei etene tai tarvitset neuvoja, ole yhteydessä meihin Euroopan kuluttajakeskuksessa. Tarjoamme maksutonta apua valituksen teossa ja sovitteluapua ongelmiin, joita sinulla kuluttajana on toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa sijaitsevan yrityksen kanssa. EU-alueella kuluttajansuojan taso on suhteellisen yhtenäinen ja korkea.

Emme voi sovitella kiinalaisia ja EU:n ulkopuolisia yrityksiä koskevia riitoja, mutta annamme yleistä neuvontaa. Kotimaisia verkkokauppoja koskevista kysymyksistä ja kiistoista voit olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan.


Toivotamme onnistuneita joululahjaostoksia ja oikein hyvää joulun odotusta!