Erilaisiin musiikki-, kulttuuri- ja urheilutapahtumiin ostetaan usein lippuja lahjaksi. Suosittujen tapahtumien ensimmäisenä myyntipäivänä virallisen lippumyyjän verkkosivut ja puhelinmyynti monesti ruuhkautuvat ja liput saattavat jopa loppua. Voi olla suuri houkutus hankkia lippu hinnalla millä hyvänsä ja mistä tahansa, mutta on syytä pitää mielessä, että trokarit ja huijaamismielessä liikkeellä olevat tahot voivat käyttää innokkaita faneja hyväksi. Euroopan kuluttajakeskus on koonnut vinkkejä lippujen turvalliseen ostamiseen.
Konsertti- ja tapahtumalippujen ostaminen verkosta on kätevää ja yleistä. Lippujen välittäjiä on useita sekä kotimaassa että ulkomailla. Suurimpiin ja suosituimpiin tapahtumiin lippuja myy yleensä useampi lipunvälittäjä, mutta tapahtumilla on tapana valita virallinen lipunvälittäjä.
Jos haluat lipun, selvitä etukäteen virallinen myyjä tai myyjät. Tapahtuman verkkosivulta ja sosiaalisesta mediasta löydät oikean lipunvälittäjän. Esimerkiksi Googlen ensimmäinen tulos ei välttämättä ole virallinen lipunmyyjä, vaan maksettu mainos. Välittäjillä saattaa olla korkeammat hinnat tai ylimääräisiä kuluja, jotka huomaat vasta maksuvaiheessa.
Kuluttajien kokemuksia
Euroopan kuluttajakeskukseen on tullut valituksia konsertti- ja tapahtumalippujen ostamisesta verkosta. Kuluttajat ovat etsineet halpoja lippuja ja ostaneet liput haluamaansa tapahtumaan verkosta ulkomaisen välittäjän kautta ja luulleet saaneensa liput edullisesti. Kuitenkin maksuvaiheessa on käynyt ilmi, että hinta on todellisuudessa luultua huomattavasti korkeampi.
Suomalainen kuluttaja osti liput jalkapallo-otteluun Englantiin. Ottelua jouduttiin siirtämään ja kuluttaja olisi halunnut peruuttaa liput ja saada rahansa takaisin. Näin ei kuitenkaan käynyt, eikä lippujakaan koskaan toimitettu kuluttajalle.
Kuluttaja halusi ostaa tyttärelleen liput kesäfestivaaleille. Etsittyään verkosta kuluttaja päätyi sveitsiläisen lipunmyyjän sivuille, valitsi haluamansa liput ja tarkasti hinnan. Verkkosivuille tuli ilmoitus, jossa kehotettiin kiiruhtamaan, koska lippuja oli enää vähän jäljellä. Hermostuksissaan kuluttaja osti liput tarkastamatta loppusummaa. Luottokorttilaskussa loppusumma olikin huomattavasti luultua suurempi, sillä siihen oli lisätty arvonlisävero. Kuluttaja halusi purkaa kaupan, mutta lipunmyyjä ei suostunut.
Vinkkejä turvalliseen lippujen ostamiseen verkossa
Onko myyjä varmasti tapahtuman virallinen lipunmyyjä? Tarkasta tapahtuman virallinen lipunmyyjä tapahtuman verkkosivulta. Jos et ole varma, kysy. Googlen ensimmäiset hakutulokset ovat usein mainoksia. Vaikka yritys mainostaisi olevansa virallinen lipunmyyjä, se ei sitä välttämättä ole.
Jos et tunne yritystä, tarkasta sen tiedot. Lipunvälittäjän sivustolla pitäisi näkyä yrityksen nimi, osoite ja puhelinnumero. Pelkän sähköpostiosoitteen kanssa ei kannata asioida. Tarkasta myös yrityksen maa, sillä emme voi auttaa EU:n ulkopuolisten yritysten kanssa olevissa kiistoissa.
Varmista tilaustietojen oikeellisuus. Varmista, että annat yhteystietosi oikein ja tiedät, mitä olet tilaamassa. Et voi vaihtaa lippua, jos olet valinnut esimerkiksi väärän paikan.
Tarkista lippusi hinta. Kuinka paljon olet valmis maksamaan? Lippujen hinnat usein vaihtelevat riippuen katsomosta tai tapahtuman kestosta. Tuleeko esimerkiksi valitsemastasi toimistutavasta lisäkuluja?
Varmista, että ymmärrät tilaus- ja peruutusehdot. Huomaathan, että lippujen välittäjällä ei yleensä ole valtuuksia vaihtaa tai ostaa tilaamiasi lippuja takaisin, vaan asiasta päättää tapahtumanjärjestäjä.
Millä kielellä saat asiakaspalvelua? Suomalaiskuluttaja ostaa mielellään toimijoilta, jotka tarjoavat lippuja suomen kielellä. Varsin usein kyseessä on kuitenkin ulkomainen toimija ja joudut reklamaatiotilanteessa käyttämään englantia.
Lue toimitusehdot. Saatko tilaamasi lipun fyysisesti postissa vai pitääkö sinun tulostaa se itse? Voitko tilata lippusi kännykkään vai pitääkö sinun noutaa se jostain? Vaihtoehtoja on monia. Joistakin toimitusvaihtoehdoista voidaan veloittaa ylimääräistä, joten muista tämä valintaa tehdessäsi. Joissakin tapahtumissa käytetään nimikoituja lippuja lipputrokaamisen estämiseksi.
Turvallinen maksaminen. Maksa luottokortilla, jos suinkin mahdollista. Luottokortilla maksaessasi voit vaatia maksunpalautusta luottokorttiyhtiöltä, mikäli lippua ei toimiteta.
Oikeusturva. Kuluttajansuojalaki koskee vain yrityksen ja yksityishenkilön välistä kauppaa. Jos ostat lipun esimerkiksi huutokauppasivustolta yksityishenkilöltä, kyseessä on kahden yksityishenkilön välinen sopimus. Euroopan kuluttajakeskus voi auttaa vain yrityksen ja kuluttajan välisissä, maiden rajat ylittävissä kiistoissa eli kun yritys sijaitsee jossain toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa. Kotimaisten yritysten kohdalla kuluttajia auttaa kuluttajaneuvonta.
Varo lipputrokareita! Suosittuihin tapahtumiin myydään usein lippuja yksityishenkilöiden toimesta erilaisilla alustoilla. Läheskään kaikki myyjät eivät ole rehellisiä, joten harkitse tarkoin, haluatko ostaa tuntemattomalta.
Lue lisää turvallisesta verkko-ostamisesta verkkosivuiltamme.