Yhteiskampanja lentomatkustajan oikeuksista – tutustu videoihin!

Lomalle pitäisi lähteä, mutta lentokonetta ei näy missään? Tunnetko oikeutesi, jos lentosi viivästyy, se perutaan tai on ylibuukattu tai jos matkatavarasi katoavat lennon aikana? Euroopan kuluttajakeskusten toimipisteet Pohjoismaissa ja Baltian maissa kampanjoivat yhdessä lentomatkustajan oikeuksista talven aikana. Tarkoituksena on muistuttaa yleisistä lentomatkustamiseen liittyvistä oikeuksista, joita EU-alueen kuluttajilla on turvanaan. Kampanja näkyy etenkin Euroopan kuluttajakeskuksen somekanavilla, joissa jaetaan lyhyitä humoristisia videoita aiheesta.

Lentomatkustaminen on koko Euroopan kuluttajakeskusten verkoston (ECC-Net) tasolla yksi eniten valituksia aiheuttavista aiheista. Kampanjaa varten selvitettiin lentoaiheisia yhteydenottomääriä Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Euroopan kuluttajakeskukset Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa ovat tammi-marraskuussa 2018 saaneet yhteensä seuraavasti yhteydenottoja kuluttajilta:

• Lentojen viivästykset 2146 kpl
  • Lentojen peruutukset 1025 kpl
  • Lennolle pääsyn epääminen 105 kpl

Tietoa kuluttajien oikeuksista

Lennon viivästyminen

Lennon peruuntuminen

Ylibuukkaustilanteet

Matkatavaran katoaminen

Käy katsomassa kampanjavideoita somessa

Euroopan kuluttajakeskuksen Facebook-sivuilla ja Twitterissä @eccfinland.

Kampanjavideoita lisätään myös Euroopan kuluttajakeskuksen YouTube-kanavalle.

Kiitos Euroopan kuluttajakeskuksen Latvian toimipisteelle (ECC Latvia) yhteisen kampanjamateriaalin toteuttamisesta!

Euroopan komissio perusti Euroopan kuluttajakeskusten verkoston (ECC-Net) vuonna 2005. Jokaisessa Euroopan unionin jäsenvaltiossa sekä Norjassa ja Islannissa on Euroopan kuluttajakeskuksen toimipiste. Ne kertovat kuluttajille heidän oikeuksistaan ​​EU:ssa ja auttavat maksutta kuluttajia ongelmatilanteissa, joissa kuluttaja on hankkinut palvelun tai ostanut jotain toisessa EU-maassa sijaitsevalta yritykseltä. Yleisimmät valitusaiheet liittyvät lentomatkustamiseen ja verkko-ostamiseen.