Uutiskirjeessä 2/2017: Kiinalaiset verkkokaupat ja lentomatkustamisen termit

Moni tilaa nykyään tuotteita verkkokaupoista Kiinassa. Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeessä annetaan neuvoja, kuinka toimia, jos sinulla on ongelma Kiinasta tilatun tuotteen kanssa. Kerromme, kuinka sinun esimerkiksi tulisi toimia, jos et saa enää myyjään yhteyttä tilauksen teon jälkeen, ja haluaisit palauttaa tuotteen. Toinen uutiskirjeen pääjutuista käsittelee lentomatkustamisen tärkeitä termejä, jotka on hyvä tuntea, kuten vaikkapa PIR tai no show -ehto.

Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 2/2017 sisältää juttuja myös seuraavista aiheista:

  • Lue sopimusehdot: Aina ei tule ajatelleeksi sitä, että kun esimerkiksi ostat jotain ulkomaisesta verkkokaupasta, on kyse sopimuksen tekemisestä. Tiedätkö mihin sitoudut ja mihin sopimusehdoissa kannattaa kiinnittää huomiota?
  • Käytetty auto ulkomailta: Mietitkö käytetyn auton ostamista toisesta EU-maasta, esimerkiksi Saksasta? Hyvä ennakkovalmistautuminen kannattaa. Tutustu Euroopan kuluttajakeskuksen vinkkeihin, ennen kuin ryhdyt kaupantekoon tai suuntaat autonhakumatkalle.
  • Tunnistatko tuoteväärennöstä verkossa? Saamme usein valituksia kuluttajilta, jotka ovat tietoisesti tai tietämättään ostaneet väärennetyn tuotteen verkosta tai eivät ole saaneet tullin takavarikoimaa tuotetta itselleen. Kuinka tunnistat väärennöksen verkossa ja kuinka kannattaa toimia, jos saat tällaisen tuotteen?
  • Matkavaraussivustoja tarkastettiin EU:ssa: Onko matkojen hintavertailusivustolla näkyvä hinta lopullinen vai tuleeko siihen lisämaksuja päälle? EU:n kuluttajansuojaviranomaiset löysivät harhaanjohtavaa markkinointia tarkastamiltaan hintavertailu- ja matkavaraussivustoilta.
  • Katso uusin videomme: Näin perut verkkokauppaostoksen. Aloitimme talvella asiantuntijavideoiden teon. Euroopan kuluttajakeskuksen lakimies Saija Kivimäki kertoo videoilla lyhyesti toimintaohjeita eri tilanteisiin. Huhtikuussa valmistui video verkkokauppaostosten perumisesta ja helmikuussa julkaisimme videon, jossa käydään läpi kuluttajan oikeudet lennon peruuntuessa lakon vuoksi. Lyhyet videot ovat oiva keino kerrata kuluttajan oikeudet!

Uutiskirjeemme ilmestyy neljästi vuodessa. Voit liittyä tilaajaksi täällä, ja aiemmat uutiskirjeet löydät täältä.

Hyödyllisiä lukuhetkiä!