Toimintaohjeet latvialaista Nordweb SIA:aa (Carspy.fi ja Carcheck.fi) koskevissa valitusasioissa

Euroopan kuluttajakeskus saa edelleen yhteydenottoja auton hinta-arviota tarjoavasta Carspy.fi-palvelusta. Euroopan kuluttajakeskus ei saa yhteyttä palvelun taustalla olevaan latvialaiseen yritykseen eikä näin ollen voi tarjota sovitteluapua laskujen peruuttamiseksi tai maksujen palauttamiseksi näissä valituksissa.  Kuluttajien tulee reklamoida aiheettomasta laskusta suoraan yritykselle. Yksi valitus on riittävä. Reklamointiohjeet löydät helmikuisesta yhteistiedotteestamme Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa. Ole yhteydessä meihin vain, jos saat laskun perintätoimistolta tai yhteydenoton tuomioistuimesta.

Huomioi myös seuraavat täydentävät toimintaohjeet:

1) Säilytä kaikki asiaan liittyvät asiakirjat (laskut, tilausvahvistukset, valituksesi Carspylle ja Carspyn antamat vastaukset) vähintään kolme vuotta.

2) Varmistu, että olet valittanut sellaista asiointikanavaa käyttäen, josta viestisi Carspylle menee perille. Noreply-sähköpostiosoitteeseen ei voi vastata. Ainoa toimiva kanava on tällä hetkellä verkkolomake: https://carspy.fi/contact. Käyttäessäsi lomaketta ota viestistäsi kuvakaappaus ennen sen lähettämistä. Yksi valitus yritykselle on riittävä.

Voit hyödyntää reklamoidessasi seuraavia tekstejä ja valita niistä tilanteeseen sopivan vaihtoehdon:

• En ole tilannut teiltä hinta-arviopalvelua maksullisena palveluna. Mainoksessanne tai tilauslomakkeessanne ei kerrottu, että kyseessä on maksullinen palvelu. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.
  • En ole tilannut teiltä hinta-arviopalvelua. Tutustuin sivustoonne, mutta en tehnyt tilausta. Poistuin sivulta painamatta tilaa-painiketta, mutta vastaanotin teiltä perusteettoman vahvistuksen tilauksesta. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.
  • En ole tilannut teiltä hinta-arviopalvelua. Omistan kyseisen ajoneuvon, mutta tilauksen on tehnyt joku muu eikä tilaus näin ollen sido minua. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.

3) Ilmoita Euroopan kuluttajakeskukselle pikimmiten, jos ulkopuolinen perintätoimisto lähestyy sinua asiassa. Tee tuolloin perintätoimistolle viipymättä kirjallinen valitus perusteettomasta perinnästä. Huomioi, että Carspyn ilmoitus asian perintään siirtämisestä ei ole vielä konkreettinen perintätoimi, ja Carspy voi myös lähettää useita maksumuistutuksia omissa nimissään. Näistä muistutuslaskuista ei ole tarpeen ilmoittaa Euroopan kuluttajakeskukselle.

4) Vastaavasti ilmoita Euroopan kuluttajakeskukselle viipymättä, jos yhteydenotto tulee suoraan tuomioistuimelta.

Muita toimenpiteitä ei ole tarpeen tehdä. Myös kuluttaja-asiamies seuraa tilannetta.

Euroopan kuluttajakeskuksen yhteydenottolomakkeet löydät täältä: https://www.ecc.fi/asiointi/#tiedustelut-ja-valitukset

Puhelinpalvelumme palvelee arkisin ma–to klo 9–12, p. 029 505 3090. Soittaminen ja jonotus Euroopan kuluttajakeskuksen 0295-alkuisiin numeroihin maksaa lankapuhelimesta soitettuna paikallisverkkomaksun (pvm.) ja matkapuhelimesta matkapuhelumaksun (mpm.).