Snoop Doggin konsertin peruuntuminen – toimintaohjeet rahojen takaisin saamiseksi

Snoop Doggin heinäkuussa 2019 Helsingissä pidettäväksi suunniteltu konsertti peruttiin. Lippumyyjä Lippu.fi on ohjannut liput ostaneita kuluttajia olemaan lisätietojen saamiseksi ja lipun hinnan palauttamiseksi yhteydessä tapahtumanjärjestäjään Phoenix Entertainment Finlandiin osoitteella snoopfinland@gmail.com. Ainakin osa kuluttajista on jo saanut sähköpostilla Phoenixilta maksunpalautuksen saamiseksi alustavan ohjeen, jossa on pyydetty kuluttajan pankkiyhteystietoja ja lipputietoja.

Olemme saaneet kymmenisen yhteydenottoa kuluttajilta. Neuvomme kuluttajia toimimaan seuraavasti:

1. jos maksoit liput pankkitililtäsi tai debit-kortilla, toimita Phoenixille tilisi IBAN- ja BIC-koodit sekä pyydetyt lipputiedot maksunpalausta varten. Huomaathan että näillä tiedoilla voi vain palauttaa kauppahinnan, ei tehdä veloituksia tililtäsi. Jollei maksunpalautusta suoriteta, selvitä pankiltasi onko debit-kortissasi maksunpalautussuoja, jonka mukaisesti voisit mahdollisesti saada hyvityksen myös pankiltasi. Kaikissa korteissa tällaista suojaa ei valitettavasti ole.
  2. Jos maksoit liput luottokortilla, sinun ei tarvitse toimittaa Phoenixille luottokorttisi tietoja vaan hyvitys voidaan suorittaa sinulle suoraan takaisin samalla maksutavalla kuin olet tehnyt maksunpalautuspyynnön vastapuolelle. Kortin numeroa ja kortin takana olevia tietoja ei tule toimittaa sähköpostilla kenellekään. Ole yhteydessä Phoenixiin, kerro että maksoit liput luottokortilla ja toimita sille pyydetyt lipputiedot maksunpalausta varten. Voit myös vaatia rinnakkain maksunpalautusta siltä pankilta, jonka luottokortilla maksu on suoritettu, tekemällä korttireklamaation pankillesi tai luottoyhtiöllesi. Tämä oikeus perustuu kuluttajansuojalakiin. Vaatimusmalli luottoyhtiölle.

Kun Phoenix on saanut sinulta tarpeelliset maksunpalautustiedot, sen tulisi suorittaa maksunpalautus sinulle kohtuullisessa ajassa. Tämä kohtuullinen maksunpalautusaika on vähintään 2 viikkoa siitä, kun yritys on saanut tiedot maksunpalautuksen suorittamiseksi. Annettuasi nämä tiedot voit siis odottaa rauhassa maksunpalautusta jonkin aikaa.

Koska maksunpalautus voi tulla tilillesi/luottokortille ilman, että saat siitä erillistä ilmoitusta, kannattaa seurata omaa tiliä säännöllisesti.

Ota yhteys Euroopan kuluttajakeskukseen, jos et saa maksunpalautusta kohtuullisen odotuksen jälkeen

Euroopan kuluttajakeskus auttaa suomalaiskuluttajia silloin, kun myyjäyritys sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa. Tapahtumajärjestäjäyritys Phoenix Entertainment Finland toimii Romaniassa. Euroopan kuluttajakeskuksessa voimme tarjota sovitteluapua yhteistyössä Romanian Euroopan kuluttajakeskuksen kanssa, jollei yritys suorita ko. maksunpalautusta 2-3 viikossa tiedot sinulta saatuaan. Olethan tuossa tapauksessa meihin yhteydessä, niin avustamme maksunpalautuksen saamisessa.

Jos maksunpalautusta ei makseta edellä mainitussa ajassa, tarvitsemme asian sovittelua varten seuraavia selvityksiä:

1. kopio konserttilipustasi (skannattuna tai valokuvana)
  2. Phoenixilta saamasi peruutusilmoitus lähetystietoineen ja päivämäärineen
  3. kaikki reklamaatiosi Phoenixille lähetystietoineen ja päivämäärineen ja siltä saamasi vastaukset
  4. tosite lippujen maksusta
  5. pankkiyhteystietosi (IBAN-koodi ja pankin BIC-koodi) maksunpalautusta varten

Lisätietoa toiminnastamme voit lukea täältä:

Tilannepäivitys 4.7.2019

Olemme saaneet tilannepäivityksen Snoop Doggin heinäkuussa 2019
Helsingissä pidettäväksi suunniteltuun, peruuntuneeseen konserttiin lipun ostaneiden kuluttajien tilanteeseen. Euroopan kuluttajakeskusten
verkoston Romanian toimipiste ja Romanian kuluttajaviranomaiset eivät ole saaneet yhteyttä Phoenixin edustajiin yrityksistä huolimatta. Asia on siirretty Romanian poliisin tutkittavaksi ja odotamme lisätietoja tilanteesta.