Marraskuun teemana verkko-ostamisen vinkit

Eurooppalaiset kuluttajat tekevät entistä enemmän ostoksia verkosta, mihin myös korona-aika on vaikuttanut. Lähestyvä joulusesonki ja marraskuun kansainväliset tarjouspäivät kuten Black Friday tuovat verkkokauppoihin vielä lisää vipinää. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka verkossa voi tehdä hyviä löytöjä ja ostaminen on parhaimmillaan vaivatonta ja mukavaa, voi verkkokauppojen joukossa olla myös epärehellisiä toimijoita ja huijareita. On hyvä myös tiedostaa, että esimerkiksi verkkokaupan sijaintimaalla on merkityksensä kuluttajan oikeuksien kannalta. Euroopan kuluttajakeskukset nostavat marraskuussa esiin verkko-ostamisen vinkkejä osana 15-vuotisjuhlavuotensa yhteisiä teemoja.

Kun teet ostoksia verkossa, huomioi muun muassa nämä seikat:

• Tarkasta, mitä tietoja yritys antaa itsestään. Löydätkö verkkosivuilta yrityksen nimen ja yhteystiedot (esimerkiksi puhelinnumero, sähköpostiosoite, maantieteellinen osoite, kotipaikka)? Jos et löydä muita yhteystietoja kuin sähköisen yhteydenottolomakkeen ja maksuvaihtoehtona on ainoastaan pankkisiirto, ei ostosten teko ole kovin turvallista tai suositeltavaa.
  • Missä yritys sijaitsee? Huomaa, että vaikka verkkokaupalla olisi suomenkieliset verkkosivut tai verkko-osoitteessa fi-pääte, se saattaa sijaita missä tahansa maassa. Onkin mahdollista, ettet ongelmatilanteessa voi välttämättä asioida suomeksi. Jos myyjä ei ole sijoittunut EU-alueelle, ei Euroopan kuluttajakeskus voi myöskään auttaa sinua riitojen sovittelussa. Myyjä voi myös olla sijoittunut yhteen maahan ja pitää varastoaan toisessa, jolloin tuotteiden lähettämisestä saattaa seurata tullimaksuja.
  • Luottokortti on suositeltava maksuväline verkkokaupassa. Luottokortilla maksaessa voit vaatia rahojesi palautusta omalta luottoyhtiöltäsi, jos myyjä ei toimita tilausta eikä palauta rahojasi tai menee konkurssiin. Myös joidenkin debit-korttien ehdoissa voi olla vastaava mahdollisuus, mutta ei kaikissa. Pankeilla on myös usein omia palveluja turvallisempaan maksamiseen. Maksukortin voi esimerkiksi asettaa toimimaan vain tietyllä maantieteellisellä alueella, vaikkapa vain kotimaassa tai Euroopassa.
  • Huomioi palautusajat ja -kulut. EU-alueella peruutusilmoitus on tehtävä viimeistään 14 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta tai sopimuksen tekemisestä. Pelkkä tavaran palauttaminen tai noutamatta jättäminen postista ei riitä. Voit ilmoittaa peruuttamisesta myös ennen tavaran toimittamista. Peruutusilmoitus tulee tehdä kirjallisesti ja verkkokaupoilla on yleensä oma ohjeistuksensa näiden tekemiseen. Jos palautat tuotteen, saatat mahdollisesti joutua maksamaan palautuskulut, joiden suuruus vaihtelee tuotteen koon ja kohdemaan mukaan. Jotkut verkkokaupat tarjoavat ilmaisen palautuksen, mutta näin ei läheskään aina ole, joten tutustu tilausehtoihin. Kannattaa myös huomata, että ihan kaikissa verkkokauppaostoksissa peruuttamisoikeutta ei ole.
  • Säilytä tilaukseen liittyvät dokumentit. Säilytä tilausvahvistus, mahdolliset lähetystiedot ja kirjallinen yhteydenpito tilauksen tiimoilta. Jos olet yhteydessä myyjään, tee se mielellään sähköpostilla, jolloin sinulle jää todiste yhteydenpidosta ja sovituista asioista.
  • Geoblokkaus on EU-alueella kiellettyä, mutta kaikkialle ei tarvitse toimittaa. EU:ssa ovat voimassa geoblokkauksen kieltävät säännöt, eli kuluttaja voi vapaasti asioida verkkokaupan eri kielille/kansalaisuuksille suunnatuilla sivuilla. Kannattaa kuitenkin huomata, että myyjän ei edellytetä toimittavan tavaraa kaikkiin maihin. Jos myyjä ei tarjoa tuotteen toimittamista kuluttajan kotimaahan, kuluttaja voi noutaa tavarat henkilökohtaisesti tai sopia toimitustavasta ja -paikasta myyjän kotimaassa. Jos myyjä suostuu, kuluttaja voi yrittää järjestää yksittäisen toimituksen maahansa.

Jaamme marraskuun aikana lisää verkko-ostamisen vinkkejä eri kanavissamme ja nostamme esiin geoblokkaus-aihetta. Löydät paljon lisätietoa EU-alueen verkko-ostamisen kuluttajansuojasta myös verkkosivuiltamme: https://www.ecc.fi/Teemat/verkkokauppa/

Vuonna 2020 Euroopan kuluttajakeskuksilla on yhteinen, eurooppalaisia kuluttajia koskettava teema joka kuukaudelle, mistä ne viestivät omissa kanavissaan 30 eri maassa. Teemakuukaudet ovat osa Euroopan kuluttajakeskusten 15-vuotisjuhlavuoden toimintaa. 15-vuotisen historiansa aikana Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) on saanut liki 1,5 miljoonaa yhteydenottoa Euroopan kuluttajilta maiden rajat ylittävissä kuluttajaongelmissa. Marraskuun teemamateriaalin verkko-ostamisesta EU:ssa ovat toteuttaneet Euroopan kuluttajakeskuksen Latvian ja Liettuan toimipisteet ja geoblokkauksesta Ranskan ja Puolan toimipisteet.

Lisätietoja Euroopan kuluttajakeskusten juhlavuoden teemoista: