Junamatkailu ja kestävä kulutus uutiskirjeemme 3/2021 valokeilassa

Joko kaipaat matkoille, mutta mietit, miten matkustaa vastuullisemmin? Junamatkailu Euroopassa on yksi hyvä vaihtoehto tähän ja se tarjoaa lukemattomia reittejä ja joustavia lippujärjestelmiä. Lisäksi kuluttajalla on EU-alueen junilla matkaillessaan turvanaan myös melko yhtenäiset matkustajan oikeudet.

Euroopan kuluttajakeskuksen syksyn uutiskirjeen teemana on kestävä kulutus. Junamatkailun lisäksi uutiskirjeen juttuaiheena ovat muun muassa ympäristömerkit, jotka auttavat kuluttajaa tuotteiden valinnassa – virallisista ympäristömerkeistä ja viherpesusta kerrotaan Ympäristömerkintä Suomi Oy:n vieraskynäkirjoituksessa.

Mukana on myös tietoa kertakäyttömuovien kiellosta EU-alueella ja ilmastonmuutosta käsittelevän Eurobarometri-kyselyn tuloksista sekä Kuluttajaliiton vinkkejä vastuullisemmille vaateostoksille. Lisäksi kerromme kestävän kulutuksen edistämisestä Euroopan kuluttajakeskusten verkostossa (ECC-Net)

Kesäharjoittelijamme haastattelusta voit puolestaan lukea, millaisia tapauksia Euroopan kuluttajakeskuksessa kuluneen kesän aikana käsiteltiin ja mitä vinkkejä hän antaa kuluttajille maiden rajat ylittävään kauppaan.

Lue Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 3/2021

Seuraava uutiskirjeemme julkaistaan marraskuussa. Siinä annamme vinkkejä mm. joulun ajan verkko-ostoksiin ja kerromme Euroopan kuluttajakeskusten tekemän, maiden rajat ylittävää tuomioistuinten ulkopuolista riitojen ratkaisua koskevan yhteisprojektin tuloksista.

Aiemmat uutiskirjeet löydät arkistosta.
Voi tilata uutiskirjeen omaan sähköpostiisi täältä.