Helmikuun teemana tilausansojen tunnistaminen somessa

Joka päivä eurooppalaiset kuluttajat näkevät sosiaalisessa mediassa heille kohdennettuja houkuttelevia tarjouksia. Valitettavasti jotkut yritykset hyödyntävät näitä kanavia kuitenkin kyseenalaisin keinoin – houkutellakseen kuluttajia tilausansaan tai kalastellakseen heiltä rahaa ja tietoja. Helmikuussa Euroopan kuluttajakeskukset kiinnittävät kuluttajien huomiota somessa vastaantuleviin tarjouksiin.

Euroopan komission tuoreen selvityksen mukaan 56 % eurooppalaisista kuluttajista on kokenut tulleensa huijatuksi kahden viime vuoden aikana. Sosiaalisessa mediassa nämä ovat yleisimmin erilaisia tilausansoja, joissa houkutellaan kuluttaja tilaamaan tai ostamaan tuotteita, jotka ovat muuta kuin annetaan ymmärtää tai joita ei ole olemassakaan. Somessa myös erilaiset kilpailut tai ”ilmaiset” kokeilutarjoukset vaikuttavat usein erityisen houkuttelevalta. Näissäkin voi piillä riski joutua pidempikestoisen tilauksen maksumieheksi.

Vuonna 2020 Euroopan kuluttajakeskuksilla on yhteinen, eurooppalaisia kuluttajia koskettava teema joka kuukaudelle, mistä ne viestivät omissa kanavissaan 30 eri maassa. Teemakuukaudet ovat osa Euroopan kuluttajakeskusten 15-vuotisjuhlavuoden toimintaa. Helmikuun sometarjouksia ja tilausansoja koskevan teemamateriaalin ovat toteuttaneet Euroopan kuluttajakeskuksen Tanskan ja Bulgarian toimipisteet.

Harkitse, ota kuvakaappauksia ja lue tilausehdot

Euroopan kuluttajakeskus suosittelee harkitsemaan tarkkaan liian hyvältä kuulostavaan tarjoukseen tarttumista – etenkin jos et aio lukea tilausehtoja läpi. Tilaus saattaa tulla hyvin kalliiksi ja siitä voi olla vaikea päästä eroon. Jos päätät kuitenkin edetä, toimi näin:

• Ota kuvakaappaus houkuttelevasta mainoksesta somessa ennen sen klikkaamista, etenkin jos kyse on itsellesi vieraasta yrityksestä. Tilausansojen jäljittäminen voi olla vaikeaa, sillä niihin liittyvät mainokset katoavat kuluttajan somevirrasta nopeasti mainosta klikattuasi. Toisaalta sama mainos voi tulla vastaan somevirrassa useita kertoja eteen, hieman erilaisena eri päivinä.
  • Ota kuvakaappauksia myös sivusta, jolle somemainos johtaa eli tuotteen varsinaisesta tilaussivusta ja lisäksi esimerkiksi tilausehdoista, tai tallenna ne itselle muuten. Kuvakaappauksia voi käyttää osin näyttönä, jos yrityksen kanssa tulee myöhemmin erimielisyyttä siitä, mitä olet tilannut ja minkälaisen mainoksen kautta.
  • Lue houkuttelevasti mainostetun tuotteen tilausehdot joka tapauksessa tarkkaan ennen tilaamista, sillä toisinaan vasta niistä paljastuu kertatilaukselta vaikuttavan tuotteen jatkolähetykset ja automaattiset kuukausiveloitukset, joita mainoksessa ei korosteta. Lain mukaan kaikki olennaiset tiedot tulisi kertoa kuluttajalle selkeästi tilaamisen yhteydessä eikä vasta usean klikkauksen takana pitkiin ehtoihin piilotettuina, kuten todellisuudessa tuntuu usein tapahtuvan.

Euroopan kuluttajakeskukselle Suomessa oikeus tehdä ulkoisia hälytyksiä CPC-viranomaisille

Euroopan kuluttajakeskuksella ei ole toimivaltaa puuttua somen harhaanjohtavaan mainontaan tai huijauksiin, mutta voimme neuvoa kuluttajia ja kertoa heidän oikeuksistaan, ja ilmoitamme havainnoistamme edelleen esimerkiksi kuluttaja-asiamiehelle, jolla on järeämpiä valvontakeinoja käytössään.

Kuluttajansuojarikkomusten vastaisessa taistelussa ollaan saamassa uusi työkalu käyttöön Euroopassa, kun komissio lanseeraa niin sanotun ulkoisten hälytysten järjestelmän (External Alert Mechanism) EU:n kuluttajansuojaviranomaisten yhteistyötä koskevan CPC-asetuksen uusimisen myötä. Uusi hälytysjärjestelmä vahvistaa osaltaan kuluttajansuojaviranomaisten maiden rajat ylittävää yhteistyötä.

Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste on nimetty tammikuussa 2020 yhdeksi ulkoisten hälytysten tekijäorganisaatioista Suomessa. Järjestelmän käyttöönotto etenee Suomessa kevättalven aikana.

Euroopan kuluttajakeskuksen saamissa kuluttajayhteydenotoissa erilaiset verkko-ostamisen ongelmat ovat yksi yleisimmistä kuluttajien yhteydenottosyistä. Tämä tarjoaa Euroopan kuluttajakeskukselle näköalapaikan huomata ja ilmoittaa jatkossa tarvittaessa myös uuden hälytysjärjestelmän kautta kuluttajansuojaviranomaisille havaintoja kuluttajien maiden rajat ylittävässä kaupassa kohtaamista ongelmista ja tilausansoista.

Lisätietoja:

Survey on “Scams and fraud experienced by consumers”. Euroopan komissio, tammikuu 2020.

Euroopan kuluttajakeskusten 15-vuotisjuhlavuosi näkyy teemakuukausina. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 10.1.2020.

Tammikuun teemana vastuullisuus. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 13.1.2020.