Heinäkuun teemana lentomatkustajan oikeudet

Tunnetko oikeutesi, jos lentosi on myöhässä, se perutaan tai on ylibuukattu tai jos matkatavarasi katoavat lennon aikana? Lentomatkustaminen on vuodesta toiseen yksi kärkiaiheita kuluttajien yhteydenotoissa Euroopan kuluttajakeskuksiin. Heinäkuussa Euroopan kuluttajakeskukset kautta Euroopan nostavat esiin lentomatkustajien oikeuksia yhteisellä kampanjalla, joka näkyy etenkin somekanavissa. Kampanja on osa Euroopan kuluttajakeskusten verkoston 15-vuotisjuhlavuotta, jonka aikana jaetaan tietoa kuukausittain vaihtuvasta, eurooppalaisia kuluttajia koskettavasta teemasta.

EU- asetuksen (261/2004) mukaiset lentomatkustajan oikeudet koskevat sekä omatoimisesti varattuja reittilentoja että lentoja, jotka ovat osa matkapakettia. Lennon peruuntumiseen ja viivästymiseen liittyviä oikeuksia sovelletaan EU:n alueelta lähteviin koti- ja ulkomaanlentoihin sekä EU:n ulkopuolelta saapuviin EU:n lentoyhtiöiden lentoihin. Sääntöjä sovelletaan myös Norjaan, Sveitsiin, Islantiin ja Iso-Britanniaan sekä niiden lentoyhtiöihin.

Lue lisää oikeuksistasi verkkosivuiltamme:

Voit tarkistaa lentomatkustajan oikeutesi myös tällä Norjan kuluttajaviranomaisen tekemällä lentolaskurilla, joka on saatavilla myös suomeksi.

Heinäkuun teemamateriaalin lentomatkustajan oikeuksista on toteuttanut Euroopan kuluttajakeskuksen Kyproksen toimipiste (ECC Cyprus).

Lisätietoja Euroopan kuluttajakeskusten juhlavuoden teemoista: